Στην Επίκαιρη Επερώτηση επισημαίνεται ότι 672 έργα, με συνολικό προϋπολογισμό 4,6 δις ευρώ, μεταφέρονται ή συνεχίζονται στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
 
Αυτό σημαίνει ότι οι διαθέσιμοι πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου θα μειωθούν, σε σχέση με το αρχικό προϋπολογισμό των 19,1 δις ευρώ.
 
Η καθυστέρηση στην υλοποίηση και στην εξέλιξη των έργων που εκκρεμούν, οφείλεται στη στάση πληρωμών μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου και στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που με τις πρακτικές της και τη δήθεν διαπραγμάτευση, οδήγησε στη διακοπή όλων των έργων που εκτελούνταν.
 
Παράλληλα, η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα δεν υπέβαλε καν αίτημα για την παράταση του ΕΣΠΑ που ολοκληρώνεται σε δύο μήνες, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν στην Ελλάδα με τους κεφαλαιακούς ελέγχους και την κρίση.
 
Σε δήλωσή του, ο Μάνος Κόνσολας επισημαίνει:
 
«Από τον Ιανουάριο δεν κινείται τίποτε σε ό,τι αφορά στα μεγάλα έργα αλλά και στα μικρά δημοτικά έργα.
 
Αυτό θα έχει ως συνέπεια την απένταξη έργων, ενώ κάποια άλλα θα μεταφερθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, με τη χώρα μας, όμως, να πληρώνει βαρύ κόστος.
 
Ο προϋπολογισμός των  έργων που θα μεταφερθούν, θα αφαιρεθεί από τους πόρους της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, που θα μειωθούν κάτω από τα 15 δις ευρώ, αντί των 19,1 που υπολογίζαμε.
 
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έκανε μια καταστροφική διαπραγμάτευση που είχε ως αποτέλεσμα το πλέον σκληρό και επώδυνο μνημόνιο.
 
Δεν σκέφτηκαν καν να διαπραγματευθούν την παράταση του ΕΣΠΑ προκειμένου να υλοποιηθούν κάποια βασικά έργα υποδομών που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στον αέρα.
 
Είναι αδύνατον να εκτελεστούν αυτά τα έργα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν πόροι.
Όπως είναι αδύνατον να απορροφηθούν 4,5 δις ευρώ από το ΕΣΠΑ 2007-2013 σε 45 ημέρες, όπως δηλώνει ο Υπουργός Οικονομίας».
 
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Επερώτησης των Βουλευτών:
 
Προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού
κ. Γιώργο Σταθάκη
 
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 6-11-2015
 
ΘΕΜΑ: Έργα προς μεταφορά και έργα phasing
 
Μετά από επαναλαμβανόμενα ερωτήματα του Βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. κ. Λ. Αυγενάκη προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη με Α.Π. 85/4/8-10-2015( & Α.Π. 382/4543/20-08-15, αναφορικά με τα έργα προς μεταφορά στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020) και τα έργα phasing (γέφυρες), η απάντηση του αρμοδίου Υπουργού είναι χαρακτηριστική της τραγικής αποτυχίας της Κυβέρνησης στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων. 
 
Το πρόβλημα με τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και που όπως είναι πλέον γνωστό τελειώνει σε λιγότερο από 2 μήνες έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις και αφορά από τα έργα των αυτοκινητόδρομων μέχρι τα μικρά δημοτικά έργα. Πιο συγκεκριμένα, 672 συγχρηματοδοτούμενα έργα όλων των επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων μεταφέρονται ή συνεχίζονται στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αθροιστικό προϋπολογισμό 4,6 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει το νέο πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 19.1 δις. Με τον τρόπο αυτό ο προϋπολογισμός του νέου ΕΣΠΑ ξεκινά ουσιαστικά μειωμένος κατά το αντίστοιχο ποσό, ήτοι κάτω από τα 16 δισ. ευρώ.
 
Στο ποσό αυτό που αφορά τα έργα που έμειναν ημιτελή κυρίως λόγω των αδυναμιών της διοίκησης για την ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομής, θα πρέπει να προστεθούν επιπλέον 600 εκατ. ευρώ που είναι το κενό χρηματοδότησης των μεγάλων οδικών αξόνων. Την ίδια στιγμή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιτίθεται στη μεταφορά της χρηματοδότησής τους στην επόμενη προγραμματική περίοδο, ειδικά για έργα που εκκρεμούν από το Γ΄ ΚΠΣ, δηλαδή από την προγραμματική περίοδο 2000-2006, τη στιγμή μάλιστα που το νέο ΕΣΠΑ δεν έχει σχεδιαστεί για να χρηματοδοτήσει υποδομές και σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ κανένα έργο δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από 3 συνεχόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα. 
 
Οι ευθύνες της σημερινής Κυβέρνησης είναι τεράστιες, έπειτα από τις διαδοχικές καθυστερήσεις, που κορυφώθηκαν το τελευταίο καταστροφικό επτάμηνο με τη στάση πληρωμών από την πλευρά του Δημοσίου, αλλά και την εγκληματική αδράνεια της Κυβέρνησης η οποία δεν υπέβαλε καν αίτημα παράτασης του ΕΣΠΑ. 
 
Σε πολύ σημαντικά έργα αυτοκινητοδρόμων – σιδηροδρόμων – διαχείρισης λυμάτων και σκουπιδιών και σε πολλά άλλα ακόμη, αναδεικνύονται οι αδυναμίες της Κυβέρνησης να υλοποιήσει τις αναγκαίες υποδομές -που εκκρεμούν επί δεκαετίες – στη χώρα, στερώντας για άλλη μια φορά πολύτιμη χρηματοδότηση από την οικονομία. Οι στόχοι δε, που θέτει ο αρμόδιος Υπουργός περί απορροφητικότητας ΕΣΠΑ στο τέλος του 2015 στα 4,5 δις ευρώ, δεν είναι απλώς υπεραισιόδοξοι, αλλά δείχνουν την μεγάλη απόσταση που χωρίζει την Κυβέρνηση από την πραγματικότητα. 
 
Δυστυχώς, έχει γίνει ήδη μεγάλη ζημιά, και επιπλέον θα κληθεί το ΠΔΕ το 2016 να καλύψει όλες τις τρύπες από έργα ΕΣΠΑ που δεν πρόκειται να μεταφερθούν ως έργα  phasing στο νέο ΕΣΠΑ. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να επωμιστεί το κόστος το ΠΔΕ, πράγμα τελείως αδιανόητο στην παρούσα οικονομική κατάσταση. Αυτή η κατάληξη βέβαια θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί αν από την ʼνοιξη όταν πλέον ήταν γνωστό τι γίνεται στα έργα και ποια από αυτά θα τραβήξουν και άλλο χρονικά είχε αποφασιστεί νωρίτερα η τύχη τους.
 
Κατόπιν των ανωτέρω,
 
ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
 
1. Ποιος ευθύνεται για τις τραγικές καθυστερήσεις που οδηγούν, δυστυχώς, με βεβαιότητα σε απώλεια ευρωπαϊκών πόρων, σε ανολοκλήρωτα έργα και σε μεταφορά έργων στη νέα προγραμματική περίοδο απομυζώντας έτσι μεγάλο ποσοστό χρημάτων από τη νέα προγραμματική περίοδο; 
 
2. Έχει υπολογιστεί η ζημία αυτών των αβλεψιών στην ιδιωτική οικονομία και την αγορά από έργα που δεν θα μεταφερθούν με οποιοδήποτε τρόπο στη νέα προγραμματική περίοδο και ποιος ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τη χρηματοδότηση των έργων που δεν θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 31-12-2015 δεδομένης της στενότητας του ΠΔΕ;
 
Οι ερωτώντες Βουλευτές
 
1.Λευτέρης Αυγενάκης
2.Γιαννάκης Στέργιος
3.Μηταράκης Νότης
4.Βρούτσης Ιωάννης
5.Βεσυρόπουλος Απόστολος
6.Κόνσολας Μάνος
7.Φορτσάκης Θεόδωρος
8.Γεωργαντάς Γιώργος
9.Γιακουμάτος Γεράσιμος
10.Γιόγιακας Βασίλης
11.Παναγιωτόπουλος Νίκος