Επιτρέψτε μου επίσης να χαιρετίσω την πρωτοβουλία που είχε ο Υπουργός Παιδείας να μετακινηθεί στην επικράτεια και ιδιαίτερα στην περιοχή μου, στα νησιά, όπου ο ίδιος έχει πλέον αντίληψη για το τι συμβαίνει στην εκπαίδευση, στη νησιωτική χώρα. Είναι μια πολύ θετική στάση απέναντι στις απομονωμένες νησιωτικές περιοχές που δίνουν και αυτές τον αγώνα τους, όχι μόνο σε μια περίοδο κρίσης, αλλά στο να μπορέσουν να ανταγωνιστούν την πρόκληση των μεγάλων αστικών κέντρων, όπου ο μαθητής είναι αποκομμένος από πολλές εμπειρίες και ευκαιρίες μάθησης.

Στο σημείο αυτό, κ. Υπουργέ, θα ήθελα να πω ότι θα εστιάσουν την προσοχή μου σε δύο στοιχεία που έχετε σχολιάσει εισαγωγικά στην τοποθέτησή σας και όχι συνολικά στην θεματολογία που έχει τεθεί σήμερα για την συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.

Έχετε επισημάνει ζητήματα που αφορούν την Τράπεζα των Θεμάτων και τους αναπληρωτές καθηγητές και τα κενά. Σε αυτά θα εστιάσω σήμερα, παρά το ότι ειλικρινά άκουσα με ενδιαφέρον πολλούς από συναδέλφους να στοιχειοθετούν σκέψεις, απόψεις και ιδέες, που είναι πολύ σημαντικές και νομίζω ότι με την τοποθέτησή τους αυτή, εγκαινιάζεται ένας διάλογος που νομίζω ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει έγκαιρα, αφού αποφάσισε να συζητήσει με τους Βουλευτές, στη Βουλή να ξεκινήσει μια συζήτηση για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κύριε Υπουργέ.

Θέλω στους συναδέλφους, επίσης, να θυμίσω, ιδιαίτερα σε αυτούς που δεν ασχολούνται με την εκπαίδευση ότι ο νόμος που σχετίζεται με την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχει ζωή, κύριε Πρόεδρε, τριάντα χρόνια, ο νόμος 1566/85.

Ξέρετε, δεν είμαι της παραδοχής που η κυρία Φραγκουδάκη έχει πολλές φορές επικαλεστεί σε εγχειρίδια και σε έρευνες της ότι η εκπαίδευση αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες, θα πω, όμως, αυτό που ο Γιώργος Φλουρής που έχει διατυμπανίσει πολλές φορές σε διεθνή συνέδρια ότι η παθογένεια του ελληνικού συστήματος βρίσκεται σε αυτήν ακριβώς την αιτία ότι υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ σκοπών και προθέσεων του εκπαιδευτικού συστήματος. Δηλαδή, υπάρχει αναντιστοιχία των επιδιώξεων του Συντάγματος, των νόμων και των υπουργικών αποφάσεων.

Θέτω αυτόν τον προβληματισμό από την αρχή, για να πω ότι είναι ανάγκη επιβεβλημένη στην ελληνική κοινωνία σήμερα να ξεκινήσει ένας διάλογος για τη ριζική αναθεώρηση και μεταρρύθμιση από την προσχολική αγωγή προς τα πάνω. Όχι από πάνω προς τα κάτω. Εάν θέλουμε να έχουμε μια συστοιχία σύνδεσης του ελληνικού σχολείου σήμερα με την πραγματική αγορά της εργασίας, θα πρέπει η μεταρρύθμιση να ξεκινήσει από την προσχολική αγωγή. Πιστεύω, λοιπόν, ότι αυτή η ηγεσία του Υπουργείου θα τολμήσει να ξεκινήσει αυτό το διάλογο, γιατί όλα τα άλλα θέματα που συζήτησαν οι συνάδελφοί και έχουν μπει για συζήτηση στο πλαίσιο αυτής της σημερινής συνεδρίασης είναι μέρος αυτών των διατάξεων που σχετίζονται με αυτή την αναθεώρηση.

Ξεκινώ, λοιπόν, αμέσως, πολύ σύντομα, για την Τράπεζα Θεμάτων. Είναι πρώτη χρονιά εφαρμογής αυτής της Τράπεζας των Θεμάτων, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι και είναι χρήσιμο να καταθέσουμε μερικές επισημάνσεις. Ασφαλώς και είναι ένας θεσμός που πρέπει να δοκιμαστεί και να αξιολογηθεί και για το λόγο αυτό θεωρώ ότι δίνει ίσες ευκαιρίες στους μαθητές της Επικράτειας. Όλοι οι μαθητές ανεξάρτητα από το σχολείο και την περιοχή, δημόσιο ή ιδιωτικό, διδάσκονται την ίδια ύλη. Αυτή είναι η πρόθεση του νομοθέτη.

Ο κ. Κεδίκογλου έκανε μια σημαντική επισήμανση, όμως. Ότι ο θεσμός της Τράπεζας των Θεμάτων θα έπρεπε να περάσει πρώτα από ένα πιλοτικό στάδιο εφαρμογής και να μην είχε εφαρμοστεί από την πρώτη χρονιά ψήφισης του νόμου, ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Θα μπορούσε σε κάποια σχολεία να υπάρχει εφαρμογή, θα μπορούσε και στην Επικράτεια η πρώτη χρονιά να ήταν πιλοτική εφαρμογή. Σε κάθε περίπτωση δεν έγινε αυτή η πιλοτική εφαρμογή.

Τώρα, ποιες είναι οι προτάσεις, αλλά και η αξιολόγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, από την εφαρμογή του μέτρου, θα ήταν πολύ χρήσιμο, κύριε Υπουργέ, σε επόμενη συνεδρίαση να κατατεθεί στην Επιτροπή η άποψη του Ινστιτούτου.

Τα ερωτήματα που συμπεριλήφθησαν στην Τράπεζα, ανακοινώθηκαν στις 27/5 και στις 29/5 ξεκίνησαν οι εξετάσεις, κύριε Πρόεδρε. Αυτό περισσότερο μοιάζει με τακτική φροντιστηρίου, κύριε Υπουργέ. Μήπως θα έπρεπε να είχαν δοθεί και να δίδονται νωρίτερα; Να το προβλέψουμε για την επόμενη χρονιά; Όπως αποδείχθηκε και με τα αποτελέσματα της Α΄ Λυκείου στα θέματα των θετικών επιστημών υπήρχε πρόβλημα, ενώ στα άλλα θέματα δεν καταγράφηκαν αντίστοιχα προβλήματα. Αυτό έχει αξιολογηθεί; Έχει εντοπιστεί η αιτία;

Και να περάσω στην δεύτερη θεματική που ανέπτυξε ο Υπουργός και να επαναλάβω για άλλη μια φορά ότι θα μείνω σε αυτές τις δύο θεματικές, επειδή στις άλλες δεν είχαμε την τοποθέτηση του Υπουργού και νομίζω ότι χρήζουν μιας ιδιαίτερης συζήτησης -θα έχουμε και την ευκαιρία, για παράδειγμα, για την ειδική αγωγή να συζητήσουμε όταν κατατεθεί το νομοσχέδιο- για τα κενά τον εκπαιδευτικών και των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Υπάρχουν καταγεγραμμένα κενά περίπου 22.000 θέσεων εκπαιδευτικών, κύριε Πρόεδρε. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και 7.500 εκπαιδευτικούς που συνταξιοδοτούνται. Οι θέσεις για τους 20.000 αναπληρωτές είναι στη διαδικασία των αιτήσεων. Ορθώς δίνετε αυξημένη μοριοδότηση για όσους τοποθετούνται σε δυσπρόσιτες και νησιωτικές περιοχές και με πολύ μεγάλη χαρά άκουσα την ανακοίνωση του Υπουργού ότι θα δοθούν κίνητρα εντοπιότητος για το διορισμό. Δεν νομίζω, όμως, ότι αρκούν μόνο αυτά τα κίνητρα και στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης, θα πρέπει το Υπουργείο να συμπεριλάβει στο σχεδιασμό του την αρχή της αναλογίας 1 προς 25, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.

Δηλαδή, αναλογία, μαθητών εκπαιδευτικών.

Επιπρόσθετα, πρέπει να προσδιοριστούν οι περιοχές που θα υπάρξει αυτή η αυξημένη μοριοδότηση. Αυτό, είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να το ξέρουμε, αν π.χ. η μοριοδότηση ισχύει το ίδιο στο Καστελόριζό ή αν ισχύει για ένα μεγάλο νησί όπως είναι η Κρήτη. Φυσικά, πρέπει να το συζητήσουμε αυτό.

Το Υπουργείο Παιδείας, λοιπόν, στο πλαίσιο αυτών των κινήτρων, θα πρέπει να συνεργαστεί με συναρμόδια Υπουργεία, γιατί η παροχή επιπλέον κινήτρων π.χ. μειωμένα ή δωρεάν εισιτήρια μετακίνησης εκπαιδευτικών. Υπήρχε η δέσμευση ότι θα ισχύσει αναδρομικά από το 2010 η μοριοδότηση της προϋπηρεσίας για τους αναπληρωτές. Θα ισχύσει αυτό κύριε Υπουργέ;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να υπάρχει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί έχουν αποχωρήσει 9.000 από το 2009 και έχουν διοριστεί ως μόνιμοι 272 συνολικά. Ποιος είναι ο σχεδιασμός για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος;

Εν κατακλείδι, κύριε Υπουργέ, πρέπει να τονίσω για άλλη μία φορά ότι στα Πανεπιστήμια γίνεται σημαντική δουλειά. Πρέπει να σας θυμίσω ότι στα Παιδαγωγικά Τμήματα, εκεί που υπάρχει πραγματικά ο παλμός της εφαρμοσμένης παιδαγωγικής, εδώ και 2 χρόνια δεν υπάρχουν αποσπάσεις.

Γνωρίζω τις ευαισθησίες σας και προσωπικά το έχουμε συζητήσει, κύριε Υπουργέ και θέλω να επισημάνω την πρόθεσή σας ότι το βλέπεται με θετική προσέγγιση. Εγώ, θεωρώ όμως αδιανόητο σήμερα σε Παιδαγωγικά Τμήματα αλλά και στα Τμήματα εκείνα που υπάρχουν εφαρμοσμένες τεχνικές και προσεγγίσεις, όπως π.χ. οι Καθηγητικές Σχολές με προσανατολισμό στην εκπαίδευση, δεν υπάρχουν αποσπασμένοι για να στηρίξουν το έργο των Παιδαγωγικών Τμημάτων. Θα ήθελα σας παρακαλώ πολύ για την φετινή χρονία να το δούμε αυτό το θέμα.

Τελειώνω, κύριε Υπουργέ, κάνοντας την ύστατη έκκληση στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, να μην επαναληφθούν τα φαινόμενα της περσινής χρονιάς όπου ειδικότητες ή εκπαιδευτικοί στην Δωδεκάνησο στελεχωθήκαν τα σχολεία τους και τον μήνα Μάρτιο. Γνωστές ήταν και εκείνες οι φωνές αγωνίας μαθητών που δημοσιοποιηθήκαν από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης από μικρές νησιωτικές απομονωμένες περιοχές, όπου παρακαλούσαν τον Υπουργό Παιδείας να στελεχώσει τμήματα προσχολικής αγωγής, δημοτικής εκπαίδευσης και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για να υπάρχει απρόσκοπτα η εφαρμογή του προγράμματος σπουδών όμοια με εκείνη στα αστικά κέντρα.

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.