”Μειώθηκε η ανταγωνιστικότητα του Τουρισμού”

 

  1. Πως κρίνετε τις θετικές εξελίξεις στον τουρισμό τα τελευταία χρόνια με την ραγδαία αύξηση επισκεπτών; Ποιος είναι ο αντίκτυπος στον τουρισμό μας;

 

Μου έχει δοθεί πολλές φορές η ευκαιρία να αναφέρω ότι το πρόσημο κάθε χρονιάς δεν το καθορίζει ο αριθμός των επισκεπτών αλλά τα έσοδα. Τα έσοδα από τον τουρισμό το 2016 ήταν μειωμένα κατά 6,5% σε σχέση με το 2015. Μειώθηκε η μέση δαπάνη του τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα στα 471 ευρώ από 541 ευρώ που ήταν το 2015.

Τα στοιχεία αυτά, καταδεικνύουν τη μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος, αλλά και την αδυναμία μας να προσελκύσουμε επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου, οι οποίοι θα συμβάλλουν στην αύξηση των εσόδων.

Από την άλλη πλευρά, μιλήσατε για την αύξηση του αριθμού των επισκεπτών.

Έχω σοβαρές ενστάσεις για τα συγκεκριμένα στοιχεία από τη στιγμή που δεν υπάρχει μια ενιαία και αξιόπιστη μεθοδολογική προσέγγιση στην καταγραφή των επισκεπτών για το ποιοι από αυτούς είναι τουρίστες και ποιοι όχι.

Θετική εξέλιξη για τον τουρισμό μας θα είναι η αύξηση των εσόδων και όχι η αύξηση, εντός ή εκτός εισαγωγικών, των τουριστών, ενώ μειώνονται τα έσοδα.

  1. Ο τουρισμός είναι η δική μας βαριά βιομηχανία. Τι δράσεις σκέφτεται η Νέα Δημοκρατία, ώστε να αναδείξει την χώρα μας σε πρώτο προορισμό στην ευρύτερη περιοχή;

 

Η Νέα Δημοκρατία έχει επεξεργαστεί σαφείς και συγκεκριμένες προγραμματικές αρχές που θα μετατραπούν σε εφαρμοσμένες πολιτικές με στόχο μια πολυκεντρική τουριστική ανάπτυξη. Η Νέα Δημοκρατία βάζει πολύ ψηλά τον πήχη, είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε βαθιές τομές και μεταρρυθμίσεις που θα απογειώσουν τον Ελληνικό τουρισμό. Έχουμε ως στρατηγικό στόχο το 2021 τα έσοδα από τον τουρισμό να υπερβούν τα 20 δις ευρώ και οι επισκέπτες τα 35 εκατομμύρια.

Πως;

1ον: Με τη διαμόρφωση και την άμεση ενεργοποίηση ενός νέου χωροταξικού για τον τουρισμό που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για επενδύσεις μεγάλης κλίμακας με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδήματος, την αύξηση των εσόδων και της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

2ον: Με τη  διαφοροποίηση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με τη συνδυαστική ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού αλλά και το άνοιγμα σε νέες αγορές.

3ον: Με την υλοποίηση αναπτυξιακών μέτρων για την ενίσχυση καινοτόμων και εξωστρεφών επενδυτικών σχεδίων, την αναβάθμιση καταλυμάτων και τη βελτίωση των υπηρεσιών τους, και την ενίσχυση  νέων τουριστικών προϊόντων.

  1. Τι θα κάνει μία κυβέρνηση της ΝΔ για την υπερφορολόγηση του τουριστικού/ξενοδοχειακού τομέα ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστικό το τουριστικό προϊόν της χώρας μας;

 

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ επέλεξε την υπεφορολόγηση του τουριστικού προϊόντος, πλήττοντας καίρια την ανταγωνιστικότητά του, αλλά και τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων.

– Αύξησε το ΦΠΑ στη διαμονή από το 6,5% στο 13%.

– Αύξησε το ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 24%.

– Αύξησε το φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 26% στο 29%.

– Κατάργησε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά.

-Επέβαλε ειδικό τέλος διανυκτέρευσης που θα ισχύσει από το 2018 σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

– Αύξησε τον ΕΝΦΙΑ σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Η Νέα Δημοκρατία έχει ήδη δεσμευθεί για την κατάργηση του ειδικού τέλους διανυκτέρευσης, τη μείωση του φόρου για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 20% σε ένα χρονικό ορίζοντα διετίας και τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% μέσα σε δύο χρόνια.

Από εκεί και πέρα, στόχος μας είναι, εφόσον υπάρξει η αναμενόμενη δημοσιονομική βελτίωση, η σταδιακή αποκλιμάκωση του ΦΠΑ στη διαμονή και στην εστίαση και η καθιέρωση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ για τις υπηρεσίες στον τουρισμό.

  1. Υπάρχει επαρκής συνεργασία όλων των φορέων (κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση, φορείς) ώστε να αναδειχθούν οι τοπικές ιδιαιτερότητες και να προωθηθούν ειδικές μορφές τουρισμού ανά περιοχή ώστε να επιτύχουμε ο τουρισμός μας να είναι 12 μηνών κι όχι κυρίως καλοκαιρινός;

 

Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ένα τέτοιο πλαίσιο.

Στον Τομέα Τουρισμού, όμως, της Νέας Δημοκρατίας έχουμε επεξεργαστεί μια προγραμματική πρόταση για τη δημιουργία destination brand για κάθε προορισμό σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, γιατί από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε.

Μόνο με αυτό τον τρόπο θα αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιοχής και θα διαμορφωθεί ένα τοπικό ή και περιφερειακό πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης

Το επόμενο βήμα είναι η ανατροπή του μοντέλου για την τουριστική προβολή και επικοινωνία με τη δημιουργία νέων δομών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο με τη συμμετοχή και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

  1. Ποιες είναι οι απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε η Αθήνα να μετατραπεί σε έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό κι όχι να αποτελεί απλά έναν χώρο αναμονής για μετάβαση στα νησιά;

 

Η Αθήνα, αλλά και άλλες μεγάλες πόλεις που διαθέτουν αεροπορική σύνδεση με ευρωπαϊκές πόλεις, μπορούν να αναπτύξουν τον αστικό τουρισμό. Άλλωστε, ο  αστικός τουρισμός αποτελεί μια δυναμικά αναπτυσσόμενη τάση, αφού τα ταξίδια σε πόλεις αντιπροσωπεύουν το 40% του συνόλου του τουρισμού στην Ευρώπη, ενώ το 60% από αυτό το ποσοστό, αφορά στον τομέα των city-breaks.

Αυτό προϋποθέτει την ανάδειξη και αξιοποίηση του ιστορικού κεφαλαίου με διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, αλλά και έξυπνες, αυτονόητες κινήσεις, όπως είναι το ενιαίο εισιτήριο που θα περιλαμβάνει επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους και ταυτόχρονη μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Προϋποθέτει τη βελτίωση της αισθητικής της πόλης και την εμπέδωση κλίματος ασφάλειας για όλους, παράλληλα με τη σύνδεση τουρισμού και πολιτισμού.

Επισημαίνω, επίσης, την ανάγκη ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού που αποτελεί  μέρος του  Αστικού Τουριστικού Προτύπου της Αττικής, με προτεραιότητα την κατασκευή ενός σύγχρονου, μεγάλου συνεδριακού κέντρου στην Αττική.

 

  1. Ως βουλευτής Δωδεκανήσων, τι επίπτωση έχει το μεταναστευτικό στον τουρισμό των νησιών και – αν υπάρχει πρόβλημα – τι μπορεί να γίνει για την βελτίωση της κατάστασης;

 

Η κυβέρνηση επέλεξε να εγκλωβίσει τους παράνομους μετανάστες στα νησιά του Αιγαίου, αδιαφορώντας για τις αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό. Όσο η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει μόνιμα χαρακτηριστικά χώρων υποδοχής και φιλοξενίας παράνομων μεταναστών και προσφύγων σε αυτά τα νησιά, τόσο περισσότερο θα υποχωρεί η εικόνα τους, ως τουριστικών προορισμών.

Τα στοιχεία της έρευνας του Πανεπιστημίου Αιγαίου δείχνουν μείωση των διανυκτερεύσεων κατά 40,63%, των επισκεπτών κατά 42,58% και των εσόδων κατά 35,18%.

Η κυβέρνηση, ουσιαστικά, καταδίκασε αυτά τα νησιά. Υπενθυμίζω ότι ο κ. Τσίπρας από τη Νίσυρο εξήγγειλε την ενεργοποίηση δύο Ειδικών Αναπτυξιακών Προγραμμάτων για το Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο, μια εξαγγελία που έμεινε στα λόγια.

Θα μιλήσω συγκεκριμένα.

Πιστεύω ότι θα έπρεπε ήδη να έχει τροποποιηθεί ο αναπτυξιακός νόμος προκειμένου να ενταχθούν αυτά τα νησιά στις περιοχές με υψηλό ποσοστό και ειδικό καθεστώς ενίσχυσης. Κυρίως, όμως, θα πρέπει να αρχίσει η αποσυμφόρηση των νησιών, να επιταχυνθούν οι επαναπροωθήσεις των παράνομων μεταναστών στην Τουρκία, αλλά και να ισχύσει η αναλογική κατανομή των προσφύγων σε όλη τη χώρα.

  1. Είναι γνωστό το ενεργειακό πρόβλημα των νησιών που αυξάνει και το κόστος του τουριστικού προϊόντος. Ποια η άποψη σας για το θέμα της χρήσης ανεμογεννητριών στα νησιά και ποιες άλλες λύσεις θα μπορούσαν να υπάρξουν;

 

Κατά πρώτο λόγο, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στη διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το ηπειρωτικό δίκτυο και ιδιαίτερα των νησιών της Δωδεκανήσου.

Από εκεί και πέρα, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών ενέργειας.

Χρειάζεται, όμως, η συναίνεση των τοπικών κοινωνιών, αλλά και η συνεργασία της αυτοδιοίκησης.

  1. Η ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό είναι δεδομένη, αλλά οι τουριστικές/ξενοδοχειακές σπουδές δεν βρίσκονται στο ανάλογο επίπεδο και λείπουν τα παραρτήματα ή συνεργασίες με διεθνούς φήμης σχολές. Διαθέτει πρόταση η ΝΔ ώστε να βελτιώσει την σχετική εκπαίδευση και να δώσει κίνητρα για την δημιουργία υψηλού επιπέδου εξειδικευμένων σχολών;

 

Το ζήτημα που θίγεται, αφορά στην τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση, που αποτελεί έναν από τους πυλώνες της τουριστικής ανάπτυξης.

Στρατηγικός στόχος μας είναι η μετατροπή της Ελλάδας σε κέντρο της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Πως;

– Με τη δημιουργία μη κρατικού πανεπιστημίου, το οποίο θα είναι αποκλειστικά επικεντρωμένο σε προγράμματα τουριστικών σπουδών με αγγλόφωνα τμήματα. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 είναι αναγκαία συνθήκη που δεν μπορεί να περιμένει.

– Με την αναμόρφωση των προγραμμάτων τουριστικών σπουδών στα δημόσια πανεπιστήμια. Τα προγράμματα σπουδών πρέπει να συνδεθούν με τις ανάγκες και τις τάσεις που διαμορφώνονται στη διεθνή τουριστική αγορά.

– Με τη μετεξέλιξη των ΑΣΤΕ σε διαβαθμισμένες εκπαιδευτικές δομές Ξενοδοχειακών Σπουδών, με τη δημιουργία αγγλόφωνων τμημάτων με δίδακτρα που θα διασφαλίζουν την οικονομική τους αυτοτέλεια.

– Με το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης αλλά και ενδοεταιρικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

  1. Διεθνώς διευρύνεται η δράση διαφορετικών μορφών τουριστικής διακίνησης όπως το Airbnb που απευθύνεται σε όσους επιθυμούν (κυρίως νέους) να διατηρήσουν την αυτονομία τους και να μετακινηθούν με χαμηλότερο κόστος. Ποια η θέση σας γι’ αυτό το φαινόμενο και πως σκέφτεστε να το διαχειριστείτε;

 

Το Airbnb είναι μια τάση που δεν μπορούμε να αγνοούμε. Απλά δεν μπορεί να λειτουργούν ανεξέλεγκτα οι βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών και να υπάρχει απώλεια εσόδων αλλά και εκτεταμένη φοροδιαφυγή.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση διαμόρφωσε ένα πλαίσιο το οποίο δεν είναι ακόμα έτοιμο να λειτουργήσει, ούτε πλατφόρμα υπάρχει, ούτε μπορούν να γίνουν διασταυρώσεις και έλεγχοι. Πολύ φοβάμαι ότι, ουσιαστικά, θα ενισχυθεί η λογική των παράνομων τουριστικών καταλυμάτων.

Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να μπει τάξη στο συγκεκριμένο τομέα, να υπάρξει έλεγχος, αλλά και να διασφαλιστούν τα δημόσια έσοδα και η διαφανής λειτουργία.

Η συνέντευξη είναι διαθέσιμη και στο: http://lastpoint.gr/6950-2/