Οι αποκρατικοποιήσεις, όπως έχει πολλές φορές αποδειχθεί, μπορούν, υπό προϋποθέσεις, να συμβάλουν στην εισαγωγή τεχνογνωσίας, στον εκσυγχρονισμό και στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των επιχειρήσεων, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας.
 
Παράλληλα, μπορούν να έχουν και ταμειακά οφέλη, συντελώντας στον περιορισμό των δανειακών αναγκών του Δημοσίου και, τελικά, στη μείωση του δημοσίου χρέους.
 
Σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο (Ν. 4336/2015, ΦΕΚ Α’ 94, 14.08.2015), και αναφορικά με το σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις και υποχρεώσεις.
 
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Μνημόνιο, «οι αρχές θα εγκρίνουν το Σχέδιο αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων (ADP) που ενέκρινε το ΤΑΙΠΕΔ στις 30/7/2015. Το ADP επισυνάπτεται στο παρόν Μνημόνιο ως παράρτημα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συμφωνίας. Το ADP θα επικαιροποιείται σε εξαμηνιαία βάση και θα εγκρίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργικό Συμβούλιο ή το ΚΥΣΟΙΠ θα εγκρίνει το εν λόγω σχέδιο». Προσθέτοντας ότι «οι αρχές θα ολοκληρώσουν περίπου 20 επιλεγείσες δράσεις του ΤΑΙΠΕΔ που βρίσκονται σε εκκρεμότητα». Παράλληλα, «η Κυβέρνηση δεσμεύεται να διευκολύνει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης και να ολοκληρώσει όλες τις απαιτούμενες κρατικές δράσεις που θα επιτρέπουν την επιτυχή ολοκλήρωση των διαγωνισμών υποβολής προσφορών. Ως προς αυτό, θα ολοκληρώσει όλες τις δράσεις που απαιτούνται βάσει των συμφωνηθέντων σε τριμηνιαία βάση μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, των θεσμών και της κυβέρνησης. Ο κατάλογος κρατικών δράσεων σε εκκρεμότητα έχει εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ και επισυνάπτεται στο παρόν Μνημόνιο ως παράρτημα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της συμφωνίας».
 
Ενώ, όπως αποτυπώνεται και στην Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2016, η Κυβέρνηση, σε αντίθεση με ό,τι επί χρόνια υποστήριζε, αναφέρεται στα «πολλαπλά οφέλη» των αποκρατικοποιήσεων για την Ελληνική οικονομία, με πρώτο μάλιστα στην καταγραφή, «την άμεση μείωση του δημοσίου χρέους» (σελ. 141).
 
Ενώ σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, προβλέπεται, μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2016, να δημιουργηθεί ένα νέο ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας.
 
Δυστυχώς, όμως, τα πεπραγμένα της Κυβέρνησης στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, παρά τις όποιες προσπάθειες του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), είναι πενιχρά.
 
Η Κυβέρνηση, και σε αυτό το πεδίο, είναι «εγκλωβισμένη» ανάμεσα στις ιδεοληψίες της, στις αντιφάσεις της και στην επιδείνωση του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, που η ίδια προκάλεσε.
 
Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις το 2015 υστέρησαν τόσο έναντι του 2014 όσο και έναντι των αρχικών αλλά και των μεταγενέστερων, δυσμενέστερων, εκτιμήσεων για το 2015:
 
σε εκατ. ευρώ
2014
Πραγματοποίηση Έσοδα αποκρατικοποιήσεων:384
2015
Πραγματοποίηση Έσοδα αποκρατικοποιήσεων:254
Εκτίμηση (Προϋπολογισμός 2016) Έσοδα αποκρατικοποιήσεων: 268
Εκτίμηση (Προϋπολογισμός 2015)Έσοδα αποκρατικοποιήσεων:577
 
Από τα ανωτέρω, είναι προφανές ότι η Κυβερνητική αμφισημία, αβελτηρία και πολυγλωσσία επί του θέματος έχουν επηρεάσει αρνητικά την πορεία των αποκρατικοποιήσεων.
 
Παράλληλα, παρά τη σαφήνεια των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Κυβέρνηση, τόσο στο 3ο Μνημόνιο όσο και στον Προϋπολογισμό του 2016, εγείρονται ερωτήματα από τις συνεχείς, δημόσιες αντιπαραθέσεις και αντεγκλήσεις Υπουργών της Κυβέρνησης με το ΤΑΙΠΕΔ, από εμπόδια που θέτουν και αντιφατικές δηλώσεις που κάνουν Υπουργοί της Κυβέρνησης αλλά και από δημόσιες τοποθετήσεις διοικήσεων εταιρειών οι οποίες βαίνουν προς ιδιωτικοποίηση.
Ενδεικτικά και μόνο, αναφέρονται:
? Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), όπου ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή από το ΤΑΙΠΕΔ για την εξαγορά του πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού, δημιουργούνται εμπόδια από το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής μέσω διαρροών για τη θέσπιση, το αντικείμενο και τον τρόπο λειτουργίας Δημόσιας Αρχής Λιμένα Πειραιά (ΔΑΛΠ). Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μια σημαντική αποκρατικοποίηση, που αποτελούσε σταθερή πολιτική επιλογή των Κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, και η οποία οδήγησε σε προσέλκυση επενδύσεων και στη γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας ως πύλης εισόδου στην Ευρώπη.
?Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου εάν για οιονδήποτε λόγο δεν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση, τότε η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία «πάγωσε» η απόφαση για επιστροφή κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750 εκατ. ευρώ, θα βρεθεί στον «αέρα». Υπενθυμίζεται ότι ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων ανέφερε στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016, ότι είναι αντίθετος με την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά υπάρχει η συμφωνία…
?Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), όπου παρά την υποχρέωση, σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης και της περαιτέρω ιδιωτικοποίησής του, ο Πρόεδρός του, πρόσφατα, σε ραδιοφωνική συνέντευξη, έκανε λόγο για «σκάνδαλο» το ΤΑΙΠΕΔ να επιθυμεί την επέκταση της σύμβασης παραχώρησής του και προέκρινε να μη γίνει καμία επέκταση, αλλά να λήξει η υφιστάμενη σύμβαση, ώστε να περιέλθει η διαχείριση του αεροδρομίου το 2026 κατά 100% στο Ελληνικό Δημόσιο. Ενώ, αναφερόμενος στις κινήσεις του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, είπε ότι κινείται αυτόνομα και χωρίς την πολιτική εντολή της Κυβέρνησης, παρά το γεγονός ότι, όπως προκύπτει και από την Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2016 (σελ. 142), που έχουν ψηφίσει τα μέλη της Κυβέρνησης, «βρίσκεται σε εξέλιξη και η πώληση μετοχών στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών». Τουλάχιστον, μετά την τελευταία απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΑΑ, φαίνεται να ξεκινά η διαδικασία διαπραγμάτευσης της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης.
?Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, όπου σε συνεδρίαση της Επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφελείας και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, στις 07.01.2016, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων ανέφερε ότι «…η Συμφωνία έχει εννέα ιδιωτικοποιήσεις. Μέσα σε αυτές τις εννέα, δεν είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ». Ενώ, συμπλήρωσε ότι «Δεν θα πάει στο ΤΑΙΠΕΔ, θα πάει στην αξιοποίηση. Θα ιδρυθεί το νέο Ταμείο και η ΕΓΝΑΤΙΑ και τα υπόλοιπα, θα βρουν τον δρόμο που πρέπει να βρουν» και ότι αυτό έγινε γιατί δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα το νέο Ταμείο. Μόλις  δημιουργηθεί, θα μεταφερθεί αυτό το κομμάτι».
Κατόπιν αυτών,
 
ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ
ο κ. Υπουργός:
 
1ον. Γιατί δεν επιτεύχθηκε ο στόχος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις το 2015, όπως αποτυπώνεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2016;
 
2ον. Σε ποιά κατάσταση και φάση υλοποίησης βρίσκονται οι ακόλουθοι διαγωνισμοί περιουσιακών στοιχείων, οι οποίοι, σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2016, άρα σύμφωνα με την Κυβέρνηση, ήταν σε εξέλιξη:
?Πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ.
?Πώληση του 66% της ΔΕΣΦΑ ΑΕ.
?Πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
?Πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
?Πώληση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ.
?Πώληση του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ.
?Πώληση μετοχών στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» (30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, από το σύνολο του 55% του Ελληνικού Δημοσίου).
?Παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Ομάδας τουριστικών λιμένων Αλίμου, Νέας Επιδαύρου, Ύδρας και Πόρου.
?Παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Μαρίνων Χίου και Πύλου.
?Αξιοποίηση έκτασης στη Σαμπάριζα Ερμιόνης.
?Αξιοποίηση του ακινήτου Castelo Bibelli στην Κέρκυρα.
?Αξιοποίηση ολυμπιακών ακινήτων στο Γουδί και στο Μαρκόπουλο Αττικής.
?Αξιοποίηση ακινήτων στην Πλάκα Αθήνας.
?Αξιοποίηση 14 ακινήτων ανά την επικράτεια, κατάλληλων για τη δημιουργία μικρών ξενοδοχειακών μονάδων.
?Αξιοποίηση ακινήτων σε πόλεις του εξωτερικού.
?Αξιοποίηση ανά την επικράτεια μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας δημοπρασιών.
    
3ον. Ειδικά στην περίπτωση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ποιά είναι η θέση της Κυβέρνησης όσον αφορά την ανειλημμένη δέσμευσή της για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και την περαιτέρω ιδιωτικοποίησή του;
 
4ον. Ειδικά στην περίπτωση της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, ποιός είναι τελικά ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης; Είναι στον «αέρα» η αναφορά του Προϋπολογισμού 2016 ότι «τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ δεν περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό έτους 2016, λόγω της επικείμενης αποκρατικοποίησής της»; Αν η εταιρεία δεν ιδιωτικοποιείται, σύμφωνα με τα όσα ισχυρίστηκε ο Υπουργός Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, πόσο επηρεάζεται η διαμόρφωση του ισοζυγίου των ΔΕΚΟ και συνεπακόλουθα το ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης και οι εκτιμήσεις του Προϋπολογισμού το 2016;  
 
5ον. Εξακολουθεί να ισχύει ο στόχος επίτευξης εσόδων από αποκρατικοποιήσεις ύψους 3,5 δισ. ευρώ το 2017; Ποιός είναι ο ακριβής σχεδιασμός της Κυβέρνησης για το συγκεκριμένο έτος; Από που θα προκύψουν αυτά τα έσοδα;
 
6ον. Ποιά είναι η πρόταση της Κυβέρνησης για το νέο ταμείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας; Ποιά περιουσιακά στοιχεία προτείνει η Κυβέρνηση να ενταχθούν στο νέο ταμείο; 
 
 
Οι Επερωτώντες Βουλευτές