Προέρχομαι από μία περιοχή, που η τοπική της οικονομία στηρίζεται στον τουρισμό.
 
Όσο και αν οι συνθήκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, στην Αττική και τα Δωδεκάνησα, παρουσιάζουν διαφορές, όμως υπάρχουν κοινά στοιχεία.
 
Τα δύο τελευταία χρόνια, έγινε μια πολύ σημαντική προσπάθεια, από το Υπουργείο Τουρισμού και την αρμόδια Υπουργό κα. Όλγα Κεφαλογιάννη.
 
Τέθηκε εμφατικά για πρώτη φορά και συνδέθηκε με συγκεκριμένες δράσεις μια μεγάλη προοπτική: η μεγαλύτερη δυνατή ενίσχυση της Αθήνας ως σημαντικού τουριστικού προορισμού, διεθνούς ακτινοβολίας.
 
Θεωρώ ότι έγινε η αρχή.
 
Υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να υπηρετηθεί και να αναπτυχθεί αυτή η ιδέα, υπάρχει μία εξαιρετικά δραστήρια Ένωση Ξενοδόχων, με σύγχρονη οπτική και στόχευση.
 
Τα δύο προηγούμενα χρόνια, είχαμε αύξηση της πληρότητας στα Αθηναϊκά Ξενοδοχεία. 
 
Το 2013 και το 2014 ήταν καλές χρονιές, το 2014 η αύξηση έφτασε το 21%, σε σύγκριση με το 2013, ουσιαστικά προσεγγίζοντας τα στοιχεία πληρότητας του 2008.
 
Συνολικά υπήρξε αύξηση των επισκεπτών προς την Αθήνα κατά 29%.
 
Αφήσαμε πίσω μας την καταστροφική διετία 2010-2012, ενώ σε αυτό συντέλεσε και το κλίμα σταθερότητας και ασφάλειας που επανήλθε στη χώρα.
 
Αυτό είναι ένα μήνυμα προς όλους. 
 
Οφείλουν να καταλάβουν όλοι ότι η διατήρηση της δυναμικής του τουρισμού μας συνδέεται με την πολιτική, οικονομική και κοινωνική σταθερότητα.
 
Ο τουρισμός δεν αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης με κομματικά χαρακτηριστικά. Αυτή η «πολυτέλεια», εντός εισαγωγικών, δεν υπάρχει.
 
Η άμεση ή έμμεση συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας κυμαίνεται μεταξύ 20 έως 25%.
 
Θα ήθελα να δώσω μερικά τεκμηριωμένα στατιστικά στοιχεία για τον κλάδο πριν προχωρήσω σε ορισμένες επισημάνσεις. Πλέον, έχει καταστεί παγκόσμια αποδεκτό ότι ο τουρισμός αποτελεί καθοριστικό παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης μιας χώρας. Είναι γεγονός ότι συνεισφέρει στα επίπεδα του ΑΕΠ, της απασχόλησης, καθώς και του ισοζυγίου πληρωμών. 
 
Επιπλέον, η συγκεκριμένη δέσμη δραστηριοτήτων έχει πολυδιάστατη-πολλαπλασιαστική επίδραση σε όλους τους τομείς παραγωγής, προσδίδοντάς της ιδιαίτερο ρόλο στον εκάστοτε εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό.  
 
Η άμεση και έμμεση συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ της Ελλάδας το 2014 ήταν 20,9%. Χωρίς να περιλαμβάνονται τα αντίστοιχα μεγέθη από τις κρουαζιέρες, οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις ανήλθαν στις 21,5 εκατομμύρια, και οι διεθνείς ταξιδιωτικές εισπράξεις στα €13,05δις. Η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη που προκύπτει από τα προηγούμενα δεδομένα φτάνει τα €607, σύμφωνα με το ΣΕΤΕ. 
 
Οι προαναφερθείσες διεθνείς τουριστικές αφίξεις έως και το Νοέμβριο του 2014 (21.497.261) σημείωσαν αύξηση 23% από αυτές του 2013. Οι διεθνείς ταξιδιωτικές εισπράξεις (€13.055,24εκ.) εμφάνισαν μια μεγέθυνση της τάξης του 13%, με τη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη (€607) να έχει περιοριστεί περίπου κατά 7%.
 
Όσον αφορά τον τουρισμό κρουαζιέρας έως και το Γ΄ τρίμηνο του 2014 οι σχετικές αφίξεις ανήλθαν στα 1,86εκ. χωρίς ουσιαστική μεταβολή από το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Οι αντίστοιχες εισπράξεις ανήλθαν σε €372εκ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5% από το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
 
Ο τουρισμός είναι εμφανές ότι δημιουργεί θέσεις εργασίας και πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας, δύο στοιχεία που αποτελούν οξυγόνο στις σημερινές συνθήκες.
 
Υπολογίζεται, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ ότι ο τουρισμός συντελεί στην ανάπτυξη παράλληλης οικονομικής δραστηριότητας και σε άλλους τομείς.
Για κάθε ένα ευρώ που δημιουργείται ή προέρχεται από τον τουρισμό, προκαλείται ως συνέπεια μία παράλληλη οικονομική δραστηριότητα 1,2 ευρώ.
 
Στην καθιέρωση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, συνέβαλε η επιθετική πολιτική προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους. 
 
Οκτώ (8) νέες αεροπορικές εταιρείες συνδέθηκαν με την Αθήνα.
 
Η κίνηση στο Διεθνή Αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος αυξήθηκε κατά 770.000 επιβάτες, σε σύγκριση με το 2013. 
 
Ουσιαστικά, μέσα σε μία χρονιά, ανακτήθηκαν οι απώλειες επιβατών των πέντε προηγούμενων ετών.
 
Με την ανάληψη των καθηκόντων μου, ως Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, προχώρησα, στην οριοθέτηση νέων προτεραιοτήτων.
 
Σε αυτές τις προτεραιότητες εντάσσεται και η ανάπτυξη του αστικού τουρισμού, με κύριο πυλώνα την Αθήνα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
 
Έχει έρθει η ώρα να αξιοποιήσουμε το μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Αττικής, το ιστορικό και πολιτιστικό της κεφάλαιο, τις υποδομές της, τις πολλαπλές επιλογές που προσφέρει.
 
Είναι δεδομένο ότι το τουριστικό αναπτυξιακό πρότυπο κάθε περιφέρειας, έχει τα δικά του χαρακτηριστικά. Γι’ αυτό ακριβώς χρειάζεται η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του τουρισμού, σε περιφερειακό επίπεδο, το οποίο να εναρμονίζεται με το εθνικό στρατηγικό σχέδιο του κλάδου, ενταγμένο στο συνολικό σχεδιασμό της εθνικής μας οικονομίας. Προς αυτή την κατεύθυνση θα προχωρήσει σύντομα η Νέα Δημοκρατία, δίνοντας έτσι σαφή εικόνα της μελλοντικής προοπτικής του κλάδου. Σε αυτή την προσπάθεια η συμβολή της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης καθώς και όλων των φορέων του κλάδου θα είναι ουσιαστική και πολλαπλώς χρήσιμη.
 
Στο στρατηγικό αυτό σχέδιο εντάσσονται η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, οι ολοκληρωμένες και σύγχρονες δράσεις προβολής και προώθησης, η διαρκής κατάρτιση, του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου, η αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών προκειμένου να εξυπηρετούν και συντονίζονται με τις τάσεις που επικρατούν στην αγορά, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου και η ανάδειξη νέων μέσων προσέλκυσης επισκεπτών.
 
Η Αθήνα και η ευρύτερη περιοχή της Αττικής, έχουν μοναδικά πλεονεκτήματα. 
 
Ο αστικός τουρισμός αποτελεί μια δυναμικά αναπτυσσόμενη τάση στην περιοχή αυτή.
 
Τα ταξίδια σε πόλεις αντιπροσωπεύουν το 40% του συνόλου του τουρισμού στην Ευρώπη, ενώ το 60% από αυτό το ποσοστό, αφορά στον τομέα των city-breaks.
 
Γύρω από τον αστικό τουρισμό αναπτύσσονται και άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο συνεδριακός τουρισμός, ο τουρισμός αναψυχής, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο θαλάσσιος τουρισμός ο ιατρικός ή ιαματικός τουρισμός.
 
Να λοιπόν η μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας: η ανάπτυξη ενός Πολυκεντρικού Αστικού Τουρισμού με κεντρικό πυλώνα την Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
 
Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις:
 
– Μοναδικό ιστορικό και πολιτιστικό κεφάλαιο.
 
– Υποδομές στον τομέα των μεταφορών.
 
– Ξενοδοχειακές υποδομές και υπηρεσίες ποιότητας και επιπέδου.
 
– Πολλαπλές επιλογές, που προσφέρει η ακτογραμμή της Αττικής αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, όπως και οι υποδομές που αφορούν στο θαλάσσιο τουρισμό.
 
Ο Πολυκεντρικός Αστικός Τουρισμός δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να γίνει η Αθήνα τουριστικός προορισμός και για τους 12 μήνες του χρόνου και να υπάρξει, παράλληλα, τουριστική ανάπτυξη και στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και των νησιών του Αργοσαρωνικού.
 
Σε αυτή την κατεύθυνση, όμως, υπάρχουν προαπαιτούμενα. Απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός με σαφή στόχευση, όπως τονίσαμε ήδη.
 
Οφείλουμε να παραμερίσουμε παθογένειες, να υιοθετήσουμε ένα νέο υπόδειγμα συμπεριφοράς σε ό,τι αφορά στον τουρισμό μας.
 
Μια πολύ σύντομη αποτύπωση, όλων αυτών, επιχειρώ ευθύς αμέσως:
 
– Ο αστικός τουρισμός και το κομμάτι του city-break, προϋποθέτει ασφαλές περιβάλλον και όχι ένα υποβαθμισμένο αστικό περιβάλλον. 
 
Πόσο συντελεί στην ενίσχυση της εικόνας της Αθήνας, η εικόνα εξαθλιωμένων λαθρομεταναστών να περιφέρονται στο κέντρο της πόλης; Μετά, μάλιστα, και από τη μεταφορά τους από τα κέντρα προσωρινής κράτησης και την ουσιαστική εγκατάλειψή τους στο κέντρο της πόλης.
 
Εκτιμώ ότι απαιτείται ευρεία συνεργασία της Πολιτείας, της αυτοδιοίκησης και των φορέων του τουρισμού, στο πεδίο ευθύνης και των αρμοδιοτήτων του καθενός.
 
Είναι δεδομένο ότι η ελκυστικότητα της Αθήνας, ως τουριστικός προορισμός, συνδέεται με ολοκληρωμένες αστικές αναπλάσεις, με την καθαριότητα και την ασφάλεια.
 
Οι συνθήκες επιβάλλουν στενή συνεργασία με την αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού προς αυτή την κατεύθυνση.
 
– Ο αστικός τουρισμός προϋποθέτει την παροχή χρηστικής πληροφορίας στον επισκέπτη 24 ώρες το 24ωρο. 
 
Το παραπάνω μπορεί να επιτευχθεί με εφαρμογές νέας τεχνολογίας ακόμα και σε κινητά τηλέφωνα, με δυνατότητα εικονικής περιήγησης σε σημεία ενδιαφέροντος. 
 
Είναι καιρός να εξετάσουμε τη δυνατότητα επέκτασης αυτών των εφαρμογών αλλά και την ανάπτυξη info-tubes σε όλη την πόλη.
 
Είναι μία δράση που μπορεί να αναπτύξει, αυτόνομα, η Ένωσή σας και να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα της Ψηφιακής Σύγκλισης.
 
Θα προχωρούσα ακόμα περισσότερο, αναφερόμενος στον σημαίνοντα ρόλο που διαδραματίζουν το διαδίκτυο και τα social media στην προβολή και στην προώθηση του τουριστικού προϊόντος.
 
Νομίζω ότι επιβεβαιώνεται από όλες τις έρευνες, ότι η κυρίαρχη και διαρκώς αυξανόμενη τάση είναι να γίνονται κρατήσεις μέσω διαδικτύου. 
 
Ενδεχομένως, μάλιστα, η εισαγωγή νέων τεχνολογιών, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πέρα από τον υψηλό δείκτη αποδοτικότητας των προωθητικών ενεργειών, να δημιουργεί και οικονομίες κλίμακος.
 
– Αναφέρθηκα πριν στην ανάδειξη και αξιοποίηση του ιστορικού μας κεφαλαίου, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε όλη την Αττική. 
 
Αυτό σημαίνει διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας μουσείων και αρχαιολογικών χώρων. 
 
Σηματοδοτεί μία σειρά έξυπνων και αυτονόητων κινήσεων με συνέργειες φορέων. 
 
Μία από αυτές είναι το ενιαίο εισιτήριο που θα περιλαμβάνει επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους και ταυτόχρονα μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
 
Είναι μία πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και έχει γίνει ευμενώς αποδεκτή από τους επισκέπτες.
 
Αυτό που χρειάζεται είναι συνεννόηση και συναντίληψη όλων των φορέων και στην προκειμένη περίπτωση του Υπουργείου Πολιτισμού, των αστικών συγκοινωνιών και των μέσων σταθερής τροχιάς.
 
– Ο Συνεδριακός τουρισμός, αποτελεί εναλλακτική μορφή τουρισμού, μέρος του Πολυκεντρικού Αστικού Τουριστικού Προτύπου της Αττικής.
 
Αν υπάρχει μια προτεραιότητα αυτή σχετίζεται με την κατασκευή ενός σύγχρονου, μεγάλου συνεδριακού κέντρου.
 
Τα μεγάλα συνέδρια είναι αυτά που προσθέτουν προστιθέμενη αξία στο τουριστικό μας προϊόν.
 
Θα έλεγα, επίσης, ότι υπάρχει η ανάγκη για ένα νέο θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο για το συνεδριακό τουρισμό και ιδιαίτερα για τις εταιρείες και τις επιχειρήσεις που διοργανώνουν συνέδρια. Θα μπορούσαν να υπάρξουν και κανόνες πιστοποίησης.
 
– Ο τουρισμός αναψυχής αποτελεί τμήμα και αυτός του Πολυκεντρικού Αστικού Τουρισμού. 
 
Η πόλη δίνει μεγάλες δυνατότητες ενώ η μεγάλη ακτογραμμή της Αττικής που δεν έχει αξιοποιηθεί και αναδειχθεί, συνιστά ένα μεγάλο πλεονέκτημα.
 
Η ευρύτερη περιοχή της Αττικής συμπεριλαμβάνει και προορισμούς με νησιωτικό χαρακτήρα, όπως είναι τα νησιά του Αργοσαρωνικού. 
 
Η αύξηση της επισκεψιμότητάς τους σχετίζεται με την προβολή και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, αλλά και ένα αξιόπιστο δίκτυο μεταφορών.
 
Τα νησιά της Αττικής πρέπει να ενταχθούν στη στρατηγική τουριστικής ανάπτυξης της περιφέρειας και να αποτελέσουν δορυφορικούς προορισμούς του αστικού συγκροτήματος της Αθήνας.
 
Είναι πολύ σημαντικό να ξέρει ο επισκέπτης ότι μπορεί να κατανείμει το χρόνο των διακοπών του στην Αττική συνδυάζοντας τον αστικό τουρισμό με επισκέψεις στα νησιά του Αργασαρωνικού. Η σχετική εγγύτητά τους με το λεκανοπέδιο, μέσω των θαλάσσιων συγκοινωνιών αλλά και το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν πλεονεκτήματα.
 
– Ο πολιτισμός και το πολιτιστικό μας κεφάλαιο μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά στο μοντέλο ανάπτυξης ενός πολυκεντρικού αστικού τουρισμού.
 
Το Ελληνικό Φεστιβάλ, οι υποδομές που αναπτύσσονται από το Ίδρυμα Νιάρχου αλλά και οι χώροι πολιτισμού αποτελούν μια βάση μεγάλων δυνατοτήτων.
 
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου συνδέεται με την επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας του Ελληνικού Φεστιβάλ και της επέκτασής του σε νέους χώρους. 
 
Είναι δεδομένο ότι αυτοί που επιλέγουν να έρθουν σε μία μεγάλη πρωτεύουσα, πρέπει να έχουν  πολλαπλές επιλογές.
 
– Ο θαλάσσιος τουρισμός και ιδιαίτερα η κρουαζιέρα αφορούν σε ένα ευρύ πλέγμα επιχειρήσεων. 
 
Ο Πειραιάς και η μετατροπή του στο μεγαλύτερο home port για την κρουαζιέρα στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη, θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη. Τόσο στην αύξηση των διανυκτερεύσεων, όσο και στην αύξηση των επιβατών του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας.
 
Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στον τομέα των μεταφορών, το άλμα που έγινε την τελευταία χρονιά με την αύξηση των επισκεπτών στο Ελ. Βενιζέλος  και στα περιφερειακά αεροδρόμια αλλά και την έλευση νέων αεροπορικών εταιρειών, πρέπει να έχει συνέχεια.
 
Έχει κομβική σημασία, ιδιαίτερα για την τουριστική ανάπτυξη της Αττικής, αφού, πάνω από το 90% των επισκεπτών μας, χρησιμοποιούν ως μέσο μεταφοράς το αεροπλάνο.
 
Αυτό σημαίνει ότι η πολιτική προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών low cost πρέπει να ενταθεί, να συνδυαστεί με την παροχή κινήτρων στη low season. Ένα από αυτά, θα ήταν ίσως τα μειωμένα τέλη.
 
Κάτι τελευταίο: τουριστικός προορισμός και κρουαζιέρα δεν συμβαδίζει με κλειστά μαγαζιά, με κλειστούς αρχαιολογικούς χώρους. 
 
Είναι καιρός να υιοθετήσουμε τα αυτονόητα και να απορρίψουμε ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος.
 
Ο επισκέπτης, όπως προκύπτει από την εμπειρία και τις μετρήσεις, επιθυμεί να υπάρχουν ανοιχτά καταστήματα στις περιοχές που επισκέπτεται, εκτός του συνήθους ωραρίου.
 
Αυτό συνιστά και πλεονέκτημα για ένα τουριστικό προορισμό.
 
Θα σας έλεγα, μάλιστα, ότι η ίδια η αγορά πρέπει να αυτορυθμίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις.
 
Μου έχει δοθεί πολλές φορές η ευκαιρία να πω ότι οι άνθρωποι είναι αυτοί που οικοδομούν τις συνθήκες της τουριστικής ανάπτυξης.
 
Η επιχειρηματικότητα είναι αυτή που δημιουργεί ανάπτυξη και παράγει πλούτο. 
 
Χρειάζονται, όμως, και αναπτυξιακά εργαλεία, όπως είναι τομεακά προγράμματα που θα αφορούν στη στήριξη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού.
 
Επειδή είναι και η κυρία Υπουργός εδώ, θα ήθελα να της προτείνω να διεκδικήσουμε τη δημιουργία τομεακών προγραμμάτων που θα έχουν ως σημείο αναφοράς τον τουρισμό και θα απευθύνονται στις επιχειρήσεις του χώρου.
 
Μίλησα πριν για νέες τεχνολογίες και εφαρμογές που θα προσφέρουν νέες καινοτόμες υπηρεσίες.
 
Τόσο στην προβολή, όσο και στην παροχή υπηρεσιών και στις συναλλαγές μιας επιχείρησης, ενός ξενοδοχείου.
 
Δεν πρέπει στο πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση να χρηματοδοτούνται οι επιχειρήσεις για να αναπτύξουν αυτές τις υποδομές και τις υπηρεσίες και να περάσουν και οι ίδιες στην ψηφιακή εποχή;
 
Να θεωρείτε δεδομένη και τη δική μου στήριξη, τη στήριξη της Νέας Δημοκρατίας αν υπάρξει μια τέτοια πρωτοβουλία από την πλευρά σας.
 
Κυρίες και Κύριοι,
 
Η πρόκληση της ανάπτυξης του πολυκεντρικού αστικού τουρισμού, με πυλώνα την Αθήνα, είναι μπροστά μας.
 
Είναι κοινή υπόθεση όλων μας.
 
Παρέθεσα κάποιες προτάσεις και σκέψεις, κάποιους προβληματισμούς που είμαι σίγουρος ότι είναι και δικοί σας.
 
Ως Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, επιθυμώ συνειδητά να έχω ως συνομιλητές μου τους φορείς του τουρισμού.
 
Χωρίς αποκλεισμούς.
 
Δεν διεκδικώ το αλάθητο, το λόγο της απόλυτης αυθεντίας.
 
Οι προτάσεις, οι επισημάνσεις σας είναι πολύτιμες για μένα, είμαι βέβαιος ότι σήμερα είναι η αρχή μιας στενής, δημιουργικής και κυρίως ειλικρινούς συνεργασίας και σχέσης ανάμεσα μας.
 
Η συνδιαμόρφωση ενός στρατηγικού σχεδίου για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας και της Αττικής είναι κοινός στόχος.
 
Ευχαριστώ.