Ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί πηγή εσόδων για τη χώρα και τις τοπικές οικονομίες των νησιών μας. Κοινή παραδοχή είναι ότι πρέπει, ως χώρα, να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε υπηρεσίες και να διευκολύνουμε τους επισκέπτες μας.
Δυστυχώς, ως προς το δεύτερο σκέλος, υπάρχουν προβλήματα ιδιαίτερα σε νησιά που αποτελούν πύλη εισόδου και συνοριακά σημεία διέλευσης για τους επισκέπτες μας που έρχονται είτε με κρουαζιερόπλοια είτε με σκάφη αναψυχής και ημερόπλοια (τη λεγόμενη μικρή κρουαζιέρα).
Συγκεκριμένα, μέχρι πέρυσι, η διαδικασία εισόδου και εξόδου ενός σκάφους αναψυχής ή ενός ημερόπλοιου στην Πύλη Εισόδου ήταν ακριβώς η ίδια διαδικασία που ακολουθείτο για τα κρουαζιερόπλοια.
Δηλαδή, ο πλοίαρχος ή ο εξουσιοδοτημένος πράκτορας με τη λίστα επιβαινόντων έπαιρνε τα διαβατήρια πήγαινε στο διαβατηριακό έλεγχο, ο αστυνομικός σκάναρε τα διαβατήρια για τη γνησιότητα του έγγραφου, έπειτα ο αστυνομικός σφράγιζε τη λίστα επιβαινόντων και τα διαβατήρια και δινόταν η άδεια για την αποβίβαση.
Στην έξοδο ακολουθείτο η ίδια διαδικασία.
Φέτος, όμως, διαχωρίστηκε η διαδικασία αυτή, ως προς τα σκάφη αναψυχής και τα ημερόπλοια.
Απαιτείται να αποβιβάζονται οι επιβάτες και να πηγαίνουν για δακτυλικά αποτυπώματα στην πύλη εισόδου. Κάτι που σημαίνει πολλαπλή ταλαιπωρία και μεγάλος χρόνος αναμονής, ιδιαίτερα σε νησιά όπως η Λέρος και η Σύμη.
Σε αυτά τα νησιά δεν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας για να διεκπεραιώσει τις διαδικασίες διαβατηριακού ελέγχου για τους επιβάτες των ημερόπλοιων και των σκαφών αναψυχής. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ΦΕΚ για τη λειτουργία του λιμανιού της Αγίας Μαρίνας στη Λέρο, ως σταθμού συνοριακού ελέγχου, προβλέπει τη λειτουργία της υπηρεσίας διαβατηριακού ελέγχου από τις 8 το πρωί έως τις 10 το βράδυ, κάτι που είναι αδύνατον να συμβεί λόγω έλλειψης προσωπικού.
Η συγκεκριμένη κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πλέον ματαιώσεις και ακυρώσεις αφίξεων από τα ημερόπλοια, της λεγόμενης μικρής κρουαζιέρας, ενώ πολλά σκάφη αναψυχής αποφεύγουν τα ελληνικά λιμάνια λόγω της χρονοβόρας αυτής διαδικασίας.
Υπάρχουν, όμως, και παράπλευρες απώλειες αφού το Κράτος χάνει πολύτιμα και συγκεκριμένα έσοδα, όπως 45 ευρώ από το Transit LOG στο τελωνείο, 15 ευρώ από ΕΚΟΕΝ στο Λιμεναρχείο και έσοδα από το ΦΠΑ των υπηρεσιών των πρακτορείων.
Ήδη, επίσης, μειώθηκε και ο αριθμός των Τούρκων που επισκέπτονταν την Ελλάδα και τα νησιά μας, τη χρονική περίοδο που συνέπιπτε με το Μπαϊράμι, τη μεγάλη γιορτή των μουσουλμάνων.
Είναι σαφές ότι αν δεν ανακληθεί και δεν τροποποιηθεί η συγκεκριμένη διαδικασία, οι απώλειες αυτές θα πολλαπλασιαστούν στο μέλλον.
Οι κανόνες ασφαλείας τηρούνται και με το προηγούμενο καθεστώς που ίσχυε μέχρι πέρυσι για τους επιβάτες των ημερόπλοιων και των σκαφών αναψυχής, το οποίο και θα πρέπει να επανέλθει.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτώνται οι Κύριοι Υπουργοί
1. Εάν προτίθενται να επαναφέρουν το προηγούμενο καθεστώς για τον διαβατηριακό έλεγχο των σκαφών αναψυχής και των ημερόπλοιων της λεγόμενης μικρής κρουαζιέρας και να υπαχθούν στην ίδια διαδικασία που προβλέπεται για τα κρουαζιερόπλοια.
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μάνος Κόνσολας
Βουλευτής Δωδεκανήσου