Αυτή η διαπίστωση, όμως, απέχει πολύ από την απαξιωτική στάση που έχει υιοθετήσει η αντιπολίτευση απέναντι στο νομοσχέδιο.
Η ισοπεδωτική και μηδενιστική αντίληψη, απέναντι σε θετικές, πέρα για πέρα, ρυθμίσεις, όπως η μείωση έως εξάλειψη της γραφειοκρατίας στην υποχρέωση υποβολής από τον πολίτη, πρωτότυπων ή επικυρωμένων αντιγράφων, σίγουρα δεν βοηθά.
Αναρωτιέμαι, πιστεύει κανείς σε αυτή την αίθουσα ότι οι διοικητικές δομές του Κράτους δεν επιδέχονται εκσυγχρονισμού και αλλαγών;
Οι θιασώτες της ακινησίας και της αδράνειας θεωρούν ότι η γραφειοκρατία πρέπει να μένει ανέγγιχτη και να ταλαιπωρεί τον πολίτη;
Να συνεχίσουν να λειτουργούν νομικά πρόσωπα, φορείς και υπηρεσίες που είτε δεν έχουν αντικείμενο είτε οι αρμοδιότητες και οι τομείς ευθύνης τους επικαλύπτονται από άλλες;
Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη της αξιωματικής αντιπολίτευσης να καταστήσει διακριτή την παρουσία της, να μην ταυτιστεί με την κυβέρνηση.
Δεν αντιλαμβάνομαι, όμως, την ισοπεδωτική λογική.
Το Όχι σε Όλα και οι υποσχέσεις των πάντων στους πάντες, αποτελεί μια πολιτική πρακτική με ημερομηνία λήξης.
Και συμπεριλαμβάνει και την καταβολή τιμήματος από αυτόν που την υιοθετεί.
Θεωρώ ιδιαίτερα θετικό το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, περιλαμβάνει διατάξεις που εξαλείφουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και κάνουν πιο εύκολη τη ζωή του πολίτη στις συναλλαγές του με το Κράτος και τις δημόσιες υπηρεσίες.
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ο στόχος στη λειτουργία των δημόσιων δομών είναι η μείωση του διοικητικού βάρους και η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Αυτό επιτυγχάνεται με το πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου.
Καταργείται πλέον η υποχρέωση του πολίτη να προσκομίζει πρωτότυπα αντίγραφα, ή θεωρημένα αντίγραφα.
Η υποβολή φωτοαντιγράφου θα ενέχει πλέον και τον χαρακτήρα υπεύθυνης δήλωσης.
Ο πολίτης αναλαμβάνει στο ακέραιο την ευθύνη της γνησιότητας των δικαιολογητικών ή των εγγράφων που προσκομίζει.
Και θα διενεργείται και δειγματοληπτικός έλεγχος σε ετήσια βάση.
Το αντάλλαγμα και το αντιστάθμισμα αυτής της ευθύνης είναι η ταχύτερη εξυπηρέτηση του.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι αφαιρούνται διοικητικά βάρη από τις δημόσιες δομές και τις υπηρεσίες που ήταν επιφορτισμένες με θεώρηση αντιγράφων.
Μαζί με τη μείωση των διοικητικών βαρών, μειώνεται το κόστος σε χρόνο αλλά και σε χρήμα.
Σε ετήσια βάση γίνονταν στην Ελλάδα 35 εκατομμύρια επικυρώσεις φωτοαντιγράφων.
Υπολογίστε σε όλα αυτά τη σπατάλη χρόνου και χρήματος για τους συναλλασσόμενους πολίτες.
Το γεγονός ότι χρειάζονταν 1, 75 εκατομμύρια ανθρωποώρες, ότι απασχολούνταν υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα και της Αστυνομίας ή και άλλων υπηρεσιών με τις θεωρήσεις, ενώ θα μπορούσαν να προσφέρουν άλλες υπηρεσίες στον πολίτη και στο κοινωνικό σύνολο.
Επικροτείστε και αναγνωρίστε λοιπόν αυτή τη σημαντική όχι ρύθμιση αλλά μεταρρύθμιση, που διευκολύνει τη ζωή του πολίτη.
Και κυρίως όλα όσα περιλαμβάνονται στα επόμενα άρθρα, ρυθμίσεις που απλοποιούν τη διαδικασία αδειοδότησης των επιχειρήσεων.
Ρυθμίσεις που έχουν και δημοσιονομικό όφελος.
Ένα μόνο παράδειγμα. Από την επέκταση της χρονικής ισχύος της άδειας αλιέα και ιχθυοκαλλιεργητή, από 6 σε 12 μήνες, εξοικονομούνται 1.8 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ποιος είναι αυτός που πιστεύει ότι δεν χρειάζεται εκσυγχρονισμό η διοικητική δομή του Κράτους;
Ότι δεν χρειάζεται ευελιξία, συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις;
Χρειαζόμαστε μία σύγχρονη διοικητική δομή.
Με ξεκάθαρες αρμοδιότητες κάθε φορέα και υπηρεσίας.
Χωρίς επικαλύψεις αρμοδιοτήτων.
Με την κατάργηση και συγχώνευση φορέων και νομικών προσώπων γίνεται η μεταφορά και η ορθολογική κατανομή των αρμοδιοτήτων τους.
Τα προηγούμενα χρόνια δημιουργήθηκαν φορείς, νομικά πρόσωπα και ινστιτούτα χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό.
Όσοι αντιτίθενται στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις, ουσιαστικά δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα.
Μένουν αγκυλωμένοι στο παρελθόν.
Θα ήθελα να αναφερθώ και στην αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, το κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο της οποίας καθορίζεται στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου.
Η αξιολόγηση είναι μια διαδικασία που εφαρμόζεται σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα.
Εδώ η λέξη και μόνο έχει δαιμονοποιηθεί.
Αν πρέπει να περάσει ένα μήνυμα, αυτό είναι ότι η αξιολόγηση δεν είναι μια διαδικασία που παράγει φόβο στους δημοσίους υπαλλήλους, ούτε συνδέεται με την απόλυση.
Είναι μια διαδικασία που έχει στόχο την εξέλιξη των ικανότερων, την τοποθέτηση όλων σε θέσεις που μπορούν να αποδώσουν, βάσει των προσόντων τους, και στην μεγαλύτερη αποδοτικότητα και παραγωγικότητα των δημόσιων δομών.
Είναι μια διαδικασία που έχει χαρακτηριστικά εξέλιξης και επικαιροποίησης.
Τι επιτυγχάνει το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα;
Εξορθολογίζει το καθεστώς αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.
Δεν θα υπάρχουν χαριστικές βαθμολογίες, ούτε θα αδικείται κανείς.
Γιατί;
Γιατί θα υπάρχει αιτιολογημένη απόφαση για τις βαθμολογίες από 9 έως 10 και από 1 έως 6.
Θα υπάρχει πλέον συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για τη σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης, διαφάνεια στον τρόπο που γνωστοποιούνται αλλά και η δυνατότητα υποβολής ένστασης από όσους θεωρούν ότι αδικούνται.
Υπάρχει αμεροληψία και αντικειμενικότητα στο μέγιστο βαθμό.
Εισηγητής μπορεί να είναι ο προϊστάμενος, ο αξιολογητής όμως είναι ο προϊστάμενος της υπερκείμενης διοικητικής μονάδας από εκείνη στην οποία υπηρετεί ο υπάλληλος.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Επιτρέψτε μου μια γενικόλογη αναφορά, που δεν απευθύνεται μόνο στον κύριο Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης αλλά στο σύνολο των Υπουργών της κυβέρνησης και ιδιαίτερα σε όσους εμπλέκονται με αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στο διοικητικό εποικοδόμημα.
Στηρίζουμε αυτές τις μεταρρυθμίσεις.
Δεν μένουμε σε δογματικές αγκυλώσεις.
Οφείλουν, όμως, όλοι όσοι σχεδιάζουν και εκδίδουν αποφάσεις να γνωρίζουν κάτι.
Ότι κάθε αλλαγή ή μεταβολή στις διοικητικές δομές, πρέπει να έχει ως στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές.
Καταργούνται εφορίες και δημιουργούνται ΚΕΦΥ.
Ναι, αλλά όλες οι συναλλαγές του πολίτη πρέπει να γίνονται σε αυτά, να μην αναγκάζεται να μετακινείται σε άλλο νησί, σε αυτό που υπάρχει η ΔΟΥ.
Μετεξελίσσονται οι υπηρεσίες του ΙΚΑ, όπως στην ιδιαίτερη πατρίδα μου την Κάρπαθο.
Ναι, αλλά να γίνονται εκεί όλες οι συναλλαγές, να μπορεί το ΙΚΑ να παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες στους συναλλασσόμενους πολίτες και ασφαλισμένους στον τόπο κατοικίας του.
Ότι βελτιώνει την εξυπηρέτηση του πολίτη, συνιστά μεταρρύθμιση.
Αντίθετα ότι δημιουργεί πρόβλημα σε αυτή την εξυπηρέτηση συνιστά απορρύθμιση.
Θα ήθελα να αναφερθώ και στην τροπολογία που καταθέσαμε, για την εξαίρεση των εγκύων και των γυναικών που βρίσκονται στο στάδιο της λοχείας και με την οποία ζητούμε την εξαίρεση τους από τη διαθεσιμότητα και τις απολύσεις. Σε ό,τι αφορά μάλιστα στη διαθεσιμότητα και με αναδρομική ισχύ.
Είναι βέβαιο ότι με τον εξορθολογισμό του δημόσιου τομέα και με την δημοσιονομική εξυγίανση που επιτυγχάνεται σε λίγους μήνες δεν θα υπάρχει καθεστώς διαθεσιμότητας και απολύσεων.
Σε αυτό το διάστημα όμως πρέπει να υπάρξει προστασία για ευπαθείς ομάδες.
Και η τροπολογία που καταθέσαμε αφορά τη ανάγκη προστασίας της μητρότητας και του θεσμού της οικογένειας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο δρόμος των μεταρρυθμίσεων οδηγεί σε μια καλύτερη Ελλάδα.
Έχει ως σημείο αναφοράς το μέλλον.
Ας μην αφήνουμε άλλο το παρελθόν να ναρκοθετεί αυτό το μέλλον.
Ευχαριστώ.