Τα ζητήματα, όμως, που θέτω στην ερώτηση που κατέθεσα, πρέπει να απαντηθούν.
Για τα νησιά μας, που αποτελούν κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, το θέμα της λειτουργίας των αεροδρομίων αλλά και της ανταγωνιστικότητάς τους, είναι κορυφαίο ζήτημα.
Σε συντριπτικό ποσοστό, οι τουρίστες που επιλέγουν την Ελλάδα ως προορισμό, έρχονται αεροπορικώς στη χώρα μας.
Το τουριστικό ρεύμα και η τουριστική ανάπτυξη είναι σε άμεση συνάρτηση με υψηλές υπηρεσίες και υποδομές στα αεροδρόμιά μας, αλλά, κυρίως, με ανταγωνιστικές τιμές σε ό,τι αφορά στα τέλη.
Τα χαμηλά και ανταγωνιστικά τέλη είναι αυτά που κάνουν ελκυστικό έναν τουριστικό προορισμό για τις αεροπορικές εταιρείες, τους tour operators. Συνδέονται με την τιμή του εισιτηρίου και φυσικά με το συνολικό κόστος του πακέτου των διακοπών.
Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, συνδέεται άρρηκτα με αυτό το ζήτημα.
Αν υπάρξει αύξηση τελών είναι βέβαιο ότι το κόστος θα μετακυλήσει στην τιμή του εισιτηρίου και άμεσα στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Ποια εχέγγυα έχουμε μέσα από αυτή τη συμφωνία ότι δεν θα υπάρξει αύξηση των τελών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ανάμεσα στα οποία είναι η Ρόδος και η Κως;
Αντίθετα, θα πρέπει να υπάρχει μια πολιτική τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των αεροδρομίων, που μεταφράζεται στην ενίσχυση της ελκυστικότητάς τους για τις αεροπορικές εταιρείες και τις πτήσεις charters.
Θα συμπεριλαμβάνεται κάτι τέτοιο στο σχέδιο σύμβασης που θα κατατεθεί για έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ακολούθως από τη Βουλή;
Υπάρχει και μία άλλη παράμετρος, κύριε Υπουργέ, που αφορά στα αεροδρόμια των μικρών νησιών που παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο και δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί. Πρέπει να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους, αλλά και η εκτέλεση αναπτυξιακών έργων και έργων συντήρησης.
Είχα καταθέσει ερώτηση, η οποία δεν έχει απαντηθεί, για το που διατέθηκαν τα χρήματα από το σπατόσημο όλα αυτά τα χρόνια.
Προβλεπόταν ότι μέρος τους θα διατίθετο για έργα στα περιφερειακά αεροδρόμια.
Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι τέτοια έργα δεν έγιναν, σε σύγκριση με τα έσοδα που υπήρχαν από το σπατόσημο.
Για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο της Κω, από το οποίο διακινούνται 2 εκατομμύρια επιβάτες, δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι τερματικοί σταθμοί για την εξυπηρέτηση τους.
Το ζητούμενο είναι:
α. Που πήγαν αυτά τα χρήματα;
β. Πως θα διασφαλιστεί πλέον, δεσμευτικά, η βιωσιμότητα των μικρών αεροδρομίων που παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο, η εκτέλεση των αναγκαίων έργων και η χρηματοδότηση των άγονων αεροπορικών γραμμών, που είναι ζήτημα επιβίωσης για τα μικρά νησιά του Αιγαίου.
Δεύτερον, προκύπτει ζήτημα εκχώρησης ενός ποσοστού από το ειδικό τέλος στους Δήμους, ιδιαίτερα των νησιών, στα οποία παραχωρείται η εμπορική εκμετάλλευση του αεροδρομίου.
Η θεσμοθέτηση αυτού του πόρου μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στους δήμους να χρηματοδοτούν δράσεις τουριστικής προβολής και ανάπτυξης.
Επιπρόσθετα, για κατοικημένες περιοχές που γειτνιάζουν με μεγάλα αεροδρόμια και δέχονται μεγάλη επιβάρυνση, όπως για παράδειγμα κάποιες περιοχές στη Ρόδο που ανήκουν στις δημοτικές ενότητες Πεταλουδών και Καμείρου, πρέπει να υπάρχει η πρόβλεψη αντισταθμιστικών οφελών.
Ευχαριστώ.