Στην ερώτηση επισημαίνεται ότι τα πρόστιμα είναι εξοντωτικά και κινούνται εκτός πραγματικότητας με την παράθεση σχετικών παραδειγμάτων που αφορούν στην περίπτωση καθυστερημένης υποβολής δήλωσης ΦΠΑ, που προβλέπει αυστηρό πρόστιμο αλλά και υπέρογκες προσαυξήσεις.
Παράλληλα, τονίζεται η ανάγκη αναθεώρησης και επαναπροσδιορισμού του κανονιστικού πλαισίου για τα πρόστιμα, με κριτήριο τη λογική και την συναίσθηση του μεγέθους της κρίσης που πλήττει την οικονομία και τις επιχειρήσεις.
Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ.Κεδίκογλου ανέφερε ότι θα υπάρξει αλλαγή, στο πλαίσιο και στο πνεύμα που αναλύουν στην ερώτηση τους οι βουλευτές και ότι θα αρχίσει η σχετική επεξεργασία από το οικονομικό επιτελείο.
Αναφερόμενος στην ερώτηση που κατατέθηκε, ο κ.Κόνσολας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
« Το λάθος πρέπει να διορθώνεται. Ιδιαίτερα όταν περιλαμβάνει παράλογα και εξοντωτικά πρόστιμα που βρίσκονται σε αναντιστοιχία με το μέγεθος της κρίσης που αντιμετωπίζουν επιχειρηματίες και επαγγελματίες.
Η φορολογική συμμόρφωση αποτελεί στόχο που δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς.
Όταν, όμως, επιβάλλεις παράλογα πρόστιμα με εξοντωτικές προσαυξήσεις, το μόνο που πετυχαίνεις είναι να αυξάνονται τα ληξιπρόθεσμα και ανείσπρακτα χρέη προς το δημόσιο και να εξοντώνονται επιχειρήσεις και επαγγελματίες.
Λογική χρειάζεται και ρεαλισμός».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης των Βουλευτών, έχει ως εξής:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα 31-01-2014
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα
Θέμα : Μείωση προστίμων του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών
Μεγάλο προβληματισμό και αναστάτωση έχουν προκαλέσει στις τάξεις των επαγγελματιών τα νέα αυστηρά πρόστιμα που καθιέρωσε από την 1-1-2014 ο νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών , δεδομένου ότι η πρωτοφανής οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει συρρικνώσει κατά πολύ τα εισοδήματά τους. Η επιβολή των υπέρμετρων αυτών επιβαρύνσεων θα έχει ως αποτέλεσμα να οδηγηθούν στον αφανισμό οι μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις, οι οποίες δίνουν έναν διαρκή αγώνα προκειμένου να επιβιώσουν. Αναμφισβήτητα, κανείς δεν είναι αντίθετος στην επιβολή κυρώσεων σε επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα που αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους, όμως κάποιες από τις ποινές που προβλέπονται, θα έπρεπε να είναι περισσότερο επιεικείς και να μην στοχεύουν στην καίρια πλήξη και στην αφαίμαξή τους. Κατά συνέπεια, όσες εξ αυτών κατορθώνουν να αντέχουν μέσα στη κρίση, κινδυνεύουν τώρα από τα εξωπραγματικά πρόστιμα που υποχρεούνται να καταβάλλουν.
Είναι χαρακτηριστικό ωστόσο, ότι τόσο η αμέλεια, όσο και κάθε ανθρώπινο λάθος με τα νέα δεδομένα αντιμετωπίζονται σαν έγκλημα, και επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις με πρόστιμα και προσαυξήσεις, αν σε αυτό συνυπολογίσουμε και τον τρόπο λειτουργίας του TAXISNET. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ακόμα και μία ημέρα καθυστέρησης στην υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ συνεπάγεται πρόστιμα που κυμαίνονται από 1.000 έως και 2.500 ευρώ ανάλογα με την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων. Ενώ στην περίπτωση χρεωστικής δήλωσης επιβάλλεται και πρόστιμο ίσο με την αξία του φόρου. Επιπλέον εκτός από τα πρόστιμα, επιβάλλονται και ποινές εκπρόθεσμης πληρωμής του φόρου. Από την πρώτη ημέρα της καθυστέρησης εξόφλησης «τρέχει» ετήσιο επιτόκιο 8,76%. Αν περάσει δίμηνο επιβάλλεται πρόστιμο 10% επί της αρχικής οφειλής, αν περάσει χρόνος το πρόστιμο ανεβαίνει στο 20% και στη διετία φτάνει το 30%.
Πέρα όμως από τις επιχειρήσεις ο απλός φορολογούμενος , ο μισθωτός, ο συνταξιούχος-για τους οποίους το κάθε ευρώ έχει αξία -έχουν να αντιμετωπίσουν εξίσου αυστηρές ποινές. Αν κάποιος δηλαδή αμέλησε κάποιο πληροφοριακό στοιχείο στην φορολογική του δήλωση και το δηλώσει εκπρόθεσμα, το πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση υπολογίζεται στα 100,00 ευρώ. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να υπολογιστεί και το γεγονός ότι η επιβολή αυτών των εξοντωτικών προστίμων θα γιγαντώσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο, οι οποίες ήδη έχουν ανέλθει σε ένα μεγάλο ποσό της τάξεως των 63 δισ. ευρώ.
Κατόπιν των ανωτέρω
Eρωτάται ο Υπουργός
1) Τί προτίθεται να κάνει το Υπουργείο , ώστε να επέλθει μείωση των προστίμων και των κυρώσεων στις περιπτώσεις που έχουν καταδειχθεί ότι είναι ιδιαίτερα αυστηρά;
2) Τί προτίθεται να κάνει το Υπουργείο, ώστε το νέο φορολογικό σύστημα να καταστεί αποτελεσματικό και δίκαιο;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
1.Μαρίνος Ανδρέας Βουλευτής Ν. Ηλείας
2.Κλειτσιώτης Κων/νος Βουλευτής Ν. Καβάλας
3.Λαμπρόπουλος Ιωάννης Βουλευτής Ν. Μεσσηνίας
4.Στύλιος Γιώργος Βουλευτής Ν. ʼρτας
5.Βογιατζής Παύλος Βουλευτής Ν. Λέσβου
6.Κοψαχείλης Τιμολέων Βουλευτής Ν. Γρεβενών
7.Κυριαζίδης Δημήτρης Βουλευτής Ν. Δράμας
8.Βλάχβεης Μενέλαος Βουλευτής Ν. Σερρών
9.Αναστασιάδης Σάββας Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης
10.Ιωαννίδης Ιωάννης Βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης
11.Τζαμτζής Ιορδάνης Βουλευτής Ν. Πέλλας
12.Πασχαλίδης Ιωάννης Βουλευτής Ν. Καβάλας
13.Μπατσαρά Γεωργία Βουλευτής Ν. Ημαθίας
14.Καρασμάνης Γιώργος Βουλευτής Ν. Πέλλας
15.Καρανάσιος Ευθύμιος – Βουλευτής Ν. Χαλκιδικής
16.Χριστόγιαννης Δημήτριος Βουλευτής Ν. Πιερίας
17.Κοντογεώργος Κώστας – Βουλευτής Ν. Ευρυτανίας
18.Παναγιωτόπουλος Νίκος Βουλευτής Ν. Καβάλας
19.Μακρή Θεοδώρου Ελένη Βουλευτής Ν. Φθιώτιδας
20.Αντωνίου Μαρία – Βουλευτής Ν. Καστοριάς
21.Γεωργαντάς Γεώργιος Βουλευτής Ν. Κιλκίς
22.Κέλλας Χρήστος Βουλευτής Ν. Λάρισας
23.Κωνσταντινίδης Στάθης Βουλευτής Ν. Φλώρινας
24.Σταμενίτης Διονύσιος – Βουλευτής Ν. Πέλλας
25.Σκόνδρα Ασημίνα Βουλευτής Ν. Καρδίτσας
26.Κόνσολας Εμμανουήλ Βουλευτής Ν. Δωδεκανήσου
27.Βεσυρόπουλος Απόστολος Βουλευτής Ν. Ημαθίας
28.Κουτσογιαννακόπουλος Κων/νος Βουλευτής Ν. Φθιώτιδας
29.Ταμήλος Μιχαήλ Βουλευτής Ν. Τρικάλων
30.Νταβλούρος Αθανάσιος Βουλευτής Ν. Αχαΐας
31.Καραμανλή ʼννα – Βουλευτής Β΄ Αθηνών
32.Κεφαλογιάννης Ιωάννης Βουλευτής Ν. Ρεθύμνης
33.Σολδάτος Θεόδωρος Βουλευτής Ν. Λευκάδας
34.Σαμπαζιώτης Δημήτριος Βουλευτής Ν. Μεσσηνίας
35.Δερμεντζόπουλος Αλέξανδρος Βουλευτής Ν. Έβρου
36.Λεονταρίδης Θεόφιλος Βουλευτής Ν. Σερρών
37.Βλαχογιάννης Ηλίας Βουλευτής Ν. Τρικάλων
38.Σκρέκας Κων/νος Βουλευτής Ν. Τρικάλων
39.Σενετάκης Μάξιμος -Βουλευτής Ν. Ηρακλείου
40.Κουτσούμπας Ανδρέας Βουλευτής Ν. Βοιωτίας
41.Υψηλάντης Βασίλης Βουλευτής Ν. Δωδεκανήσου