Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, αντιμετωπίζει κάποιες περιπτώσεις και παρεμβαίνει στην κατεύθυνση του εξορθολογισμού, αλλά δεν επιλύει όλα τα προβλήματα.

Υπάρχει ήδη μία διακομματική επιτροπή που συζητά και επεξεργάζεται αλλαγές στον Καλλικράτη.

Θέλω να πιστεύω ότι σε συνεργασία και σε διαβούλευση με τους φορείς της αυτοδιοίκησης, οι αλλαγές αυτές θα πάρουν σύντομα τη μορφή ενός ολοκληρωμένου νομοσχεδίου.

Ο στόχος είναι, πλέον, να βελτιώσουμε το λειτουργικό πλαίσιο της αυτοδιοίκησης, αναγκαία συνθήκη για να ανταποκριθεί στο εύρος των αρμοδιοτήτων που τις έχουν δοθεί.

Είναι δεδομένο, όπως είπα, ότι ο Καλλικράτης στήθηκε όχι μόνο με δογματισμό αλλά και με προχειρότητα.

Το δογματισμό τον συναντήσαμε στο κάθε νησί και δήμο, που ιδιαίτερα για τα μεγάλα νησιά προκάλεσε αξεπέραστα προβλήματα.

Την προχειρότητα την συναντήσαμε από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του Καλλικράτη, όταν μικροί νησιωτικοί δήμοι, που μέχρι τότε ανέθεταν την καθαριότητα σε ιδιώτη-εργολάβο, έπρεπε να ενεργοποιήσουν δική τους υπηρεσία καθαριότητας.

Και όπως ήταν φυσικό, αυτό δεν μπορούσε να γίνει.

Αποτέλεσμα να υπάρξει τότε πρόβλημα με την καθαριότητα σε πολλούς δήμους.

Μιλάμε για δήμους με ελάχιστους υπαλλήλους που βρέθηκαν κυριολεκτικά στον αέρα και τότε διαπίστωσε, μετά από 4 μήνες, το πρόβλημα η τότε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και προχώρησε σε διορθωτική παρέμβαση.

Ανέφερα το συγκεκριμένο παράδειγμα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να αντιληφθούν όλοι, πόσο σημαντικό είναι να υπολογίζουμε τις ιδιαιτερότητες αλλά και τη ρήτρα νησιωτικότητας, όταν νομοθετούμε.

Είναι αναμφισβήτητο ότι υπάρχουν θετικές αναφορές και διατάξεις στο νομοσχέδιο.

Μία από αυτές είναι ο θεσμός του συμπαραστάτη του δημότη, που είχε αδρανήσει η εφαρμογή του.

Γιατί;

Λόγω της αυξημένης πλειοψηφίας που απαιτείτο στο δημοτικό συμβούλιο για την εκλογή του αλλά και λόγω της αδυναμίας επίτευξης ευρείας συναίνεσης σε ένα πρόσωπο. Στο εξής, σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται αυτή η αδυναμία, δεν θα παραμένει αδρανής ο θεσμός.

Θα τοποθετείται συμπαραστάτης του δημότη από το Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Το ίδιο σημαντική είναι και η ενεργοποίηση του θεσμού του ελεγκτή νομιμότητας και η δημιουργία μιας ανεξάρτητης και αυτοτελούς υπηρεσίας ελέγχου των ΟΤΑ, που θα στελεχωθεί από μετατάξεις και μετακινήσεις του ανάλογου προσωπικού.

Στα θετικά του νομοσχεδίου η σαφής διατύπωση ότι κατοχυρώνεται το ακατάσχετο της μισθοδοσίας για δήμους που έχουν οφειλές.

Πολλοί δήμοι, έχουν οφειλές προς τρίτους ή προμηθευτές και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η διαδικασία ρύθμισης ή εξόφλησης.

Κάποιοι από αυτούς έχουν προσφύγει σε ένδικα μέσα.

Είναι απαραίτητη, συνεπώς, η συγκεκριμένη ρύθμιση και ευελπιστώ ότι το Υπουργείο θα αντιμετωπίσει, σταδιακά, και τις περιπτώσεις εξόφλησης των χρεών των δήμων.

Θετική αναφορά μπορεί να γίνει και στο θέμα των νέων ρυθμίσεων για τα χρέη που έχουν οι πολίτες προς τους δήμους.

Μειώνονται τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις και το πιο βασικό, δίνεται η δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών ακόμα και σε 100 δόσεις.

Χαίρομαι, επίσης, που το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να πάρουν το αναγκαίο προσωπικό, πέραν των συμβάσεων των 2 μηνών, για την κάλυψη των εποχικών και έκτακτων αναγκών αλλά και τη μεγαλύτερη ευελιξία που θα υπάρχει πλέον στις μετακινήσεις προσωπικού αφού δίνεται η δυνατότητα και το δικαίωμα στο δήμαρχο να μετακινεί προσωπικό από τα νομικά πρόσωπα του δήμου και τις επιχειρήσεις, προκειμένου να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες και χωρίς να θιγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα ήθελα να κάνω ειδική αναφορά στα άρθρα 38 και 21 που συνδέονται με πρωτοβουλίες που είχα πάρει στο πρόσφατο παρελθόν και έρχονται να αντιμετωπίσουν αυτό που επεσήμανα στην αρχή της ομιλίας μου, για την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών δήμων.

Όπως γνωρίζετε, η Ρόδος υπέστη πέρυσι μια μεγάλη οικολογική και περιβαλλοντική καταστροφή, χάθηκε ένας τεράστιος πνεύμονας πρασίνου από τις καταστροφικές πυρκαγιές.

Και αυτό γιατί το νησί ήταν ανοχύρωτο σε θέματα πρόληψης πυρκαγιών, φυσικών καταστροφών και πυρασφάλειας.

Πριν από την εφαρμογή του Καλλικράτη υπήρχε η ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ, μία αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία που είχαν συστήσει οι τότε 10 δήμοι του νησιού και η οποία προσλάμβανε εποχικό προσωπικό για τις ανάγκες της πυρασφάλειας ενώ διέθετε και υλικοτεχνικό εξοπλισμό.

Με τον Καλλικράτη δεν μπορούσαν να γίνουν προσλήψεις, να λειτουργήσει αυτό το σχήμα.

Ήταν οι στρεβλώσεις που σας έλεγα.

Αυτό, όμως, σήμαινε ότι δεν υπήρχε και μία στοιχειώδης δομή πολιτικής προστασίας στο νησί.

Το επεσήμανα από την πρώτη στιγμή, τις πρώτες ημέρες που ήμουν Βουλευτής.

Από τον Αύγουστο του 2012 με επιστολή και παρέμβαση μου προς τον τότε Υπουργό Εσωτερικών, τον κ. Στυλιανίδη.

Πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι μεγάλοι νησιωτικοί δήμοι, όπως η Ρόδος, χρειάζονται τέτοιες δομές.

Τόσο στον τομέα της πρόληψης όσο και στο στάδιο της άμεσης αντιμετώπισης μιας φυσικής καταστροφής και μέχρι να φτάσει η βοήθεια από την Πολιτεία.

Χαίρομαι, που η ρύθμιση που είχαμε επεξεργαστεί, κατατίθεται, θα ψηφιστεί και θα άρει τα εμπόδια νομιμότητας για τη χρηματοδότηση τέτοιου είδους δομών από τους δήμους.

Θα ήθελα να αναφερθώ και στο άρθρο 21 που ρυθμίζει θέματα χρηματοδότησης για τουριστική προβολή, ιδιαίτερα των νησιωτικών δήμων.

Είναι σημαντικό ότι δίνεται η δυνατότητα σε νησιωτικούς δήμους, που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, να χρηματοδοτήσουν δράσεις για την προβολή και προώθηση του τουρισμού.

Γιατί αν δεν συμβεί αυτό, δεν μπορούν να ελπίζουν σε κάλυψη αυτής της ανάγκης από τον ΕΟΤ αφού όλοι γνωρίζουμε ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια δεν το επιτρέπουν.

Οι δήμοι που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς μπορούν να έχουν τη δική τους επικοινωνιακή στρατηγική, να προβάλουν τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.

Είναι θετικό, συνεπώς, ότι δημιουργείται ένα νέο και σύγχρονο κανονιστικό πλαίσιο που αίρει αυτά τα εμπόδια.

Πάλι, σε ό,τι αφορά στους νησιωτικούς δήμους, πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι θα μπορούσατε να είχατε συμπεριλάβει σε αυτό το νομοσχέδιο κάποιες από τις προτάσεις που σας είχε καταθέσει η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου και να τους δώσετε το χαρακτήρα νομοθετικής ρύθμισης.

Καταθέτω τη συγκεκριμένη πρόταση στα πρακτικά.

Περιλαμβάνει ζητήματα που άπτονται μιας περισσότερο ευέλικτης λειτουργίας στη διαχείριση προβλημάτων της καθημερινότητας στους νησιωτικούς δήμους αλλά και στο κανονιστικό πλαίσιο.

Σε κάθε περίπτωση, επαναλαμβάνω ότι πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να έρθει σύντομα στη Βουλή το νομοσχέδιο που αφορά στις αλλαγές στον Καλλικράτη.

Σας ευχαριστώ.