μάνος κόνσολας

Την άμεση κι απόλυτη ανάγκη για αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης ιδιαίτερα στην μετά Covid-19 εποχή, υπογραμμίζει σε συνέντευξη στο TornosNews ο Υφυπουργός Τουρισμού, Βουλευτής Δωδεκανήσου κι Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου Μάνος Κόνσολας.

Όπως τονίζει ο Υφυπουργός Τουρισμού, “η διαμόρφωση ενός νέου προτύπου τουριστικής ανάπτυξης, λιγότερου ευάλωτου και περισσότερο ανταγωνιστικού που θα δώσει έμφαση σε νέες μορφές τουρισμού, απαιτεί στελέχη με το ανάλογο εκπαιδευτικό υπόβαθρο.”

Ο κ. Κόνσολας, ο οποίος είχε και την ευθύνη για τη διαμόρφωση της πρότασης του Υπουργείου Τουρισμού σε ό, τι αφορά στην αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης διασαφηνίζει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αντιμετωπίσει θετικά μια πρόταση για την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά:

 “Οι ίδιοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί είναι αυτοί που μας ενθαρρύνουν. Η μελέτη που εκπονήθηκε, έχοντας το χαρακτήρα της Τεχνικής Βοήθειας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2017 προτείνει την ανωτατοποίηση της ΑΣΤΕ, με αναβάθμιση του προγράμματος και τετραετή κύκλο σπουδών και προσφέρει μάλιστα και χρηματοδότηση”

Ως αρμόδιος Υφυπουργός Τουρισμού μάλιστα καταλήγει στην λίαν επίκαιρη και αποκαλυπτική συνέντευξή του δηλώνοντας με νόημα:

“Δεν θα μείνουμε απλά στην ανωτατοποίηση, για εμάς ο στόχος είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου, ένας ευρύς κύκλος αλλαγών και ανατροπών με μεταρρυθμιστικό πρόσημο. Η τουριστική εκπαίδευση θα είναι συνδεδεμένη με τις ανάγκες της αγοράς και οι απόφοιτοί της θα έχουν εξασφαλισμένη εργασία την επόμενη μέρα. Υπάρχει ένα ξεκάθαρο δίλημμα, έχουμε δύο επιλογές ως χώρα. Η πρώτη επιλογή είναι να μην αλλάξει τίποτα στην τουριστική εκπαίδευση, να συνεχίσουμε στη λογική της ακινησίας και της υποβάθμισης. Η άλλη επιλογή είναι να μετατρέψουμε την τουριστική εκπαίδευση σε προστιθέμενη αξία για τον ελληνικό τουρισμό. Να είναι ένα βήμα μπροστά από τις μεγάλες αλλαγές που έρχονται στον τουρισμό, να είναι συνδεδεμένη με τις ανάγκες της αγοράς, να αναδεικνύει τα στελέχη του αύριο.”

1. Κύριε Κόνσολα, είχατε την ευθύνη για τη διαμόρφωση της πρότασης του Υπουργείου Τουρισμού σε ό, τι αφορά στην αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε αυτή την πρόταση, εντάξατε και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης. Ποιο είναι το σκεπτικό σας;

Ο τουρισμός αλλάζει, κ.Θωμάκο, δημιουργούνται νέα δεδομένα, νέες ανάγκες. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των υπηρεσιών, αλλά και της λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων απαιτεί νέα, εξειδικευμένα στελέχη. Η διαμόρφωση ενός νέου προτύπου τουριστικής ανάπτυξης, λιγότερου ευάλωτου και περισσότερο ανταγωνιστικού που θα δώσει έμφαση σε νέες μορφές τουρισμού, απαιτεί στελέχη με το ανάλογο εκπαιδευτικό υπόβαθρο. Τώρα είναι η ώρα για μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην τουριστική εκπαίδευση. Οι αλλαγές είναι μονόδρομος.Η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου είναι αναγκαία και την επιτάσσει η κοινωνία και η αγορά. Δεν θα μπορούσε να λείπει από τις προτάσεις μας για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.

2. Ποια είναι η εικόνα της τουριστικής εκπαίδευσης σήμερα;

Πιστεύω ότι τα αποτελέσματα των βάσεων αποτελούν πεδίο προβληματισμού για τη συνολική εικόνα της Παιδείας. Κύριε Θωμάκο, έχοντας την ευθύνη των δομών τουριστικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού δεν μπορώ να αποδεχτώ τη λογική της ακινησίας. Θέλω να συνδέσω την παρουσία μου στο Υπουργείο με ένα ορατό και μετρήσιμο μεταρρυθμιστικό έργο στην τουριστική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου. Αυτή είναι, άλλωστε, και η εντολή του Πρωθυπουργού. Η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει παραμείνει στάσιμη – και σε κάποιες περιπτώσεις μάλλον παρωχημένη – και σε αναντιστοιχία με τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές ανάγκες της αγοράς. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, η χώρα δεν μπορεί να μείνει στο χθες.

3. Πιστεύετε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αντιμετωπίσει θετικά μια πρόταση για την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα;

Οι ίδιοι οι ευρωπαϊκοί θεσμοί είναι αυτοί που μας ενθαρρύνουν. Η μελέτη που εκπονήθηκε, έχοντας το χαρακτήρα της Τεχνικής Βοήθειας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2017 προτείνει την ανωτατοποίηση της ΑΣΤΕ, με αναβάθμιση του προγράμματος και τετραετή κύκλο σπουδών και προσφέρει μάλιστα και χρηματοδότηση.

4. Μιλήσατε για την ΑΣΤΕ. Ως Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας στην αντιπολίτευση είχατε μιλήσει για την ανωτατοποίηση της ΑΣΤΕ και διαρκώς επαναφέρετε το ζήτημα. Θα ενταχθεί τη μεταρρύθμιση που ετοιμάζετε;

Κύριε Θωμάκο, δεν είναι μόνο αυτό. Η δική μου πρόταση προβλέπει μια ενιαία και αναβαθμισμένη δομή για τις τουριστικές σπουδές που θα συμπεριλαμβάνει τις ΑΣΤΕ, τις Σχολές Ξεναγών αλλά και νέες σχολές που θα είναι σύστοιχες με τις μεγάλες αλλαγές που έρχονται στον τουρισμό, αλλά και τη διαμόρφωση ενός νέου προτύπου τουριστικής ανάπτυξης. Την επόμενη μέρα χρειαζόμαστε υψηλής εξειδίκευσης στελέχη για τις υποδομές και τις υπηρεσίες εναλλακτικού τουρισμού, καθώς και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της τουριστικής οικονομίας και των επιχειρήσεων. Αυτό είναι το μεγάλο διακύβευμα για την τουριστική εκπαίδευση, που συμπεριλαμβάνει την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα που θα απευθύνονται σε εργαζομένους και επιχειρήσεις, στους ανθρώπους της αγοράς.

5. Τι απαντάτε σε αυτούς που αντιδρούν στην ανωτατοποίηση των ΑΣΤΕ;

Δεν έχω δει κάποια δημόσια τοποθέτηση που να εκφράζει αντιρρήσεις για την ανάγκη ανωτατοποίησης των ΑΣΤΕ, κύριε Θωμάκο. Αυτό που συμβαίνει με τις ΑΣΤΕ είναι μια στρέβλωση, μια διαχρονική αδικία που πρέπει να αποκατασταθεί. Οι ΑΣΤΕ ανήκουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η εισαγωγή σε αυτές γίνεται μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Οι βάσεις εισαγωγής, μάλιστα, στις ΑΣΤΕ, είναι υψηλότερες από αυτές άλλων πανεπιστημιακών τμημάτων. Από εδώ,όμως, αρχίζουν τα παράδοξα: τα πτυχία που δίνουν οι ΑΣΤΕ δεν είναι ακαδημαϊκά ισότιμα με αυτά των ΑΤΕΙ.  Εξάλλου, ενώ τα πτυχία των ΑΤΕΙ και ΑΕΙ εντάσσονται στο επίπεδο 6, τα πτυχία των ΑΣΤΕ εντάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Δεν δίνεται στους αποφοίτους η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής ούτε σε κατατακτήριες εξετάσεις ΑΕΙ. Θα συνεχίσουμε να κλείνουμε τα μάτια σε αυτή τη διαχρονική αδικία;

6. Μια νέα ενιαία και αναβαθμισμένη δομή Τουριστικών Σπουδών στο Υπουργείο Τουρισμού δεν θα έχει δημοσιονομικό κόστος, με δεδομένο ότι αποτελεί ένα νέο νομικό πρόσωπο;

Όχι μόνο δεν θα έχει δημοσιονομικό κόστος, αλλά θα αποφέρει και έσοδα αφού θα απευθύνεται και σε αλλοδαπούς φοιτητές με δίδακτρα. Η στελέχωσή της θα γίνει από το υφιστάμενο προσωπικό των δομών τουριστικής εκπαίδευσης του Υπουργείου. Θα μπορούν επίσης να αποσπαστούν ή να καταταγούν σε θέσεις διοικητικού προσωπικού ή εκπαιδευτικού προσωπικού υπάλληλοι και στελέχη του δημόσιου τομέα στο μέλλον, εφόσον έχουν τα απαιτούμενα προσόντα. Θα σας έλεγα, μάλιστα, ότι μπορεί να λειτουργήσει άμεσα.

7. Άρα ο στόχος είναι η ανωτατοποίηση των δομών τουριστικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού;

Η ανωτατοποίηση δεν είναι ταμπέλα, κ. Θωμάκο, συνδέεται με ουσιαστικό περιεχόμενο. Δεν θα μείνουμε απλά στην ανωτατοποίηση, για εμάς ο στόχος είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου, ένας ευρύς κύκλος αλλαγών και ανατροπών με μεταρρυθμιστικό πρόσημο. Η τουριστική εκπαίδευση θα είναι συνδεδεμένη με τις ανάγκες της αγοράς και οι απόφοιτοί της θα έχουν εξασφαλισμένη εργασία την επόμενη μέρα. Υπάρχει ένα ξεκάθαρο δίλημμα, έχουμε δύο επιλογές ως χώρα. Η πρώτη επιλογή είναι να μην αλλάξει τίποτα στην τουριστική εκπαίδευση, να συνεχίσουμε στη λογική της ακινησίας και της υποβάθμισης. Η άλλη επιλογή είναι να μετατρέψουμε την τουριστική εκπαίδευση σε προστιθέμενη αξία για τον ελληνικό τουρισμό. Να είναι ένα βήμα μπροστά από τις μεγάλες αλλαγές που έρχονται στον τουρισμό, να είναι συνδεδεμένη με τις ανάγκες της αγοράς, να αναδεικνύει τα στελέχη του αύριο.