- Κύριε Κόνσολα, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου. Γνωρίζετε πότε θα ξεκινήσουν οι πτήσεις για την Κω; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την φετινή σεζόν;
Κύριε Πίτση, δεν είμαι από αυτούς που κάνουν «εμπόριο» ελπίδας. Έχω επιλέξει να μιλάω με τη γλώσσα της αλήθειας και με στοιχεία. Οι αντικειμενικές συνθήκες που επικρατούν, δεν επιτρέπουν να διατυπώνονται υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις. Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των εμβολιασμών σε χώρες που αποτελούν μεγάλες τουριστικές αγορές αλλά και τη δυνατότητα ενεργοποίησης του πανευρωπαϊκού υγειονομικού πιστοποιητικού μέσα στο Μάιο, κάτι που είναι δύσκολο.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μεγάλες τουριστικές αγορές για τη χώρα μας, όπως η Γερμανία και η Αγγλία είναι κλειστές, στην Αγγλία, μάλιστα, επιβάλλονται πρόστιμα σε όσους πολίτες επιχειρούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό και δεν έχουν σοβαρό λόγο.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι φέτος θα είναι ανοιχτές για τον τουρισμό άλλες δύο χώρες που αποτελούν ανταγωνιστές μας, όπως η Ισπανία και η Τουρκία.
Πιστεύω ότι με την προϋπόθεση ότι η πανδημία θα έχει ελεγχθεί, το 2022 θα είναι η χρονιά της επιστροφής στην κανονικότητα για τον τουρισμό μας. Τότε, όμως, πρέπει να είμαστε έτοιμοι για να αποκτήσουμε στρατηγικό πλεονέκτημα ως προορισμός, επενδύοντας στην ποιότητα, προσελκύοντας επισκέπτες υψηλού εισοδήματος, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για να γίνουμε ο προορισμός όσων πλέον επιλέγουν μεμονωμένα ταξίδια και αναζητούν άλλου είδους εμπειρίες που δεν στηρίζονται στο μοντέλο του μαζικού τουρισμού, που ήδη υποχωρεί.
- Πέρυσι παρουσιάσατε στην Κω την πρότασή σας για την ανάδειξη της Ιπποκρατικής ταυτότητας στην Κω. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται αυτή η πρόταση;
Κατέθεσα μια συγκεκριμένη πρόταση με αρχή, μέση και τέλος. Όταν την παρουσίασα ανέφερα ότι η υλοποίηση αυτής της πρότασης απαιτεί συνέργειες στο τρίγωνο Δήμος-Περιφέρεια-Κεντρική Κυβέρνηση.
Σε ό, τι με αφορά είμαι στη διάθεση του Δήμου, αλλά και των τοπικών φορέων, που υποδέχθηκαν θετικά την πρόταση αυτή, για να προχωρήσουμε στις πρώτες κινήσεις και ενέργειες. Μόνος του κανείς δεν μπορεί τίποτα, πρέπει να κατανοήσουν όλοι ότι η Κως πρέπει να δημιουργήσει μια νέα και ισχυρή τουριστική ταυτότητα.
Πιστεύω ότι η πρόταση που κατέθεσα είναι ρεαλιστική, «ακουμπά» σε 8 συγκεκριμένους άξονες, όπως:
1ον: Δημιουργία destination brand της Κω που πρέπει να ταυτιστεί με τον Ιπποκράτη και ό, τι αυτός σηματοδοτεί. Θα συνδέει τον τουρισμό με την οικονομία, με τον πολιτισμό, την ιστορία και θα διαθέτει διεθνή εμβέλεια και διείσδυση.
2ον: Η τελετή του Ιπποκρατικού όρκου να γίνει mega event, που θα τελεί κάτω από την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας και στη διοργάνωσή του θα εμπλέκονται το Υπουργείο Τουρισμού, το Υπουργείο Πολιτισμού, το Υπουργείο Εξωτερικών, τα Πανεπιστήμια.
3ον: Ανάδειξη του Ασκληπιείου, με τη συγκρότηση πλήρους φακέλου, σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές της Unesco, της υποψηφιότητας για την ένταξη του Ασκληπιείου Κω και του Ιπποκρατικού Όρκου στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.
4ον: Δημιουργία μουσείου εικονικής πραγματικότητας με άξονα τον Ιπποκράτη και την θεμελίωση και εφαρμογή της ιατρικής επιστήμης κατά την αρχαιότητα.
5ον: Σύνδεση της Ιπποκρατικής ταυτότητας της Κω με την οικονομία και την ανάπτυξη του νησιού, με τη στρατηγική επιλογή να αποτελέσει η Κως έναν από τους πυλώνες ανάπτυξης του τουρισμού υγείας στη χώρα μας, με Cluster συνεργασιών ανάμεσα στο νοσοκομείο, σε ιατρικά κέντρα και ξενοδοχεία αλλά και σε συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
6ον: Ετήσια διοργάνωση, ως θεσμού, ενός παγκόσμιου ιατρικού συνεδρίου στην Κω που θα διεξάγεται υπό την αιγίδα της Ελληνικής Κυβέρνησης κάθε φορά.
7ον: Νέα στρατηγική τουριστικής προβολής και προώθησης της Ιπποκρατικής ταυτότητας της Κω, ως τουριστικού προορισμού.
8ον: Αναβάθμιση του ρόλου του Διεθνούς Ιπποκράτειου Ιδρύματος Κω. Στις υποδομές αναβάθμισης εντάσσεται η δημιουργία Ιπποκράτειου Περιβαλλοντολογικού Πάρκου της Ιστορίας της Ιατρικής στην έκταση των 200 στρεμμάτων που περιβάλλουν τις κτιριακές εγκαταστάσεις του Ιπποκράτειου Μελάθρου.
Επειδή είμαι μεθοδικός άνθρωπος και έχω μάθει να σχεδιάζω και να δουλεύω οργανωμένα, γνωρίζω τι πρέπει να κάνουμε και πως να το κάνουμε. Εύχομαι και ελπίζω σύντομα να μας δοθεί η ευκαιρία να προχωρήσουμε στα πρώτα βήματα με το Δήμο και τους τοπικούς φορείς.
- Βλέπουμε ότι το θέμα του νέου νοσοκομείου στην Κω, έχει επανέλθει στο προσκήνιο. Είναι στα αλήθεια εφικτό να δούμε σύντομα να δημιουργείται το νέο νοσοκομείο στην Κω;
Θα είμαι ο τελευταίος που θα μηδενίσει την όποια πρωτοβουλία ή προσπάθεια που γίνεται, κύριε Πίτση. Υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις για να γίνει το νοσοκομείο. Η πρώτη είναι ο χώρος, το οικόπεδο που θα πρέπει να παραχωρηθεί στο Υπουργείο Υγείας, η δεύτερη είναι η χρηματοδότηση και εκπόνηση της μελέτης και η τρίτη η ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την ολοκλήρωσή του.
Φυσικά μετά, ακολουθεί η δημιουργία ενός νέου οργανισμού, με νέες κλινικές, θέσεις γιατρών και νοσηλευτών.
Μέχρι τότε, όμως, υπάρχουν προτεραιότητες και στόχοι που πρέπει να κυνηγήσουμε όπως η ενίσχυση του υφιστάμενου νοσοκομείου με κρίσιμες ειδικότητες αλλά, επιτέλους, και η σταδιακή λειτουργία του Κέντρου Υγείας Αντιμάχειας. Θεωρώ ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αναλαμβάνοντας μια τέτοια πρωτοβουλία θα δείξει μια άλλη, διαφορετική κυβέρνηση. Μια υπερσύγχρονη δομή δημόσιας υγείας, πλήρως εξοπλισμένη, που κόστισε 3,5 εκ. ευρώ στους Έλληνες πολίτες δεν μπορεί να είναι κλειστή εδώ και χρόνια.
- Έχετε προτείνει και εσείς την λειτουργία του Κ.Υ. Αντιμάχειας ως εμβολιαστικού κέντρου. Δυστυχώς παρατηρούμε ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση. Σε ποιο στάδιο βρισκόμαστε σήμερα; Θα γίνει τελικά πράξη η πρότασή σας και πότε;
Να μου επιτρέψετε μια διόρθωση: ήμουν αυτός που κατέθεσε την πρόταση για τη λειτουργία του Κέντρου Υγείας Αντιμάχειας, ως εμβολιαστικού κέντρου αλλά και ως το πρώτο βήμα για την σταδιακή λειτουργία του.
Το Κέντρο Υγείας Αντιμάχειας, μετά την ολοκλήρωση των εμβολιασμών, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μονάδα αντιμετώπισης και νοσηλείας covid-19 ασθενών, κάτι που θα αποτελέσει συγκριτικό πλεονέκτημα για την Κω που αποτελεί έναν από τους κυριότερους τουριστικούς προορισμούς. Το Κ.Υ. Αντιμάχειας διαθέτει 4 θαλάμους νοσηλείας με 7 κλίνες, καθώς και μικροβιολογικό και ακτινολογικό εργαστήριο.
Ταυτόχρονα, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για την άμεση στελέχωσή του: μπορεί να προσληφθεί προσωπικό άμεσα, αφού σύμφωνα με νομοθετική ρύθμιση που έχει ψηφιστεί, υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψης επικουρικού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού μέχρι τις 31/7/2021 με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για δύο έτη και δυνατότητα παράτασης, για τις ανάγκες του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμού.
Το επόμενο διάστημα θα λειτουργήσει ως εμβολιαστικό κέντρο, αλλά επιμένω, ότι η μεγάλη ευκαιρία είναι να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία για να ξεκινήσει να λειτουργεί γιατί είναι ντροπή να μένει κλειστό και αναξιοποίητο. Για αυτό το λόγο, άλλωστε, κατέθεσα και τη σχετική πρόταση στην ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
- Είστε ικανοποιημένος από την παρουσία σας, από τη θέση του Υφυπουργού, στο Υπ. Τουρισμού; Υπάρχει κάποια πικρία για την απομάκρυνσή σας;
Καμία πικρία. Ευχαρίστησα μάλιστα δημόσια τον Πρωθυπουργό για την τιμή και την δυνατότητα που μου έδωσε να υπηρετήσω στο Υπουργείο Τουρισμού έστω και με αυτές τις αντίξοες συνθήκες.
Κύριε Πίτση, ο τουρισμός είναι ένα πεδίο το οποίο γνωρίζω αλλά κυρίως ένα πεδίο για το οποίο δούλεψα ως Τομεάρχης Τουρισμού, διαμορφώνοντας και το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τον τουρισμό, που είχε ως στρατηγική στόχευση τη δημιουργία ενός νέου βιώσιμου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, τις νέες μορφές τουρισμού, την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του θαλάσσιου τουρισμού, την προσέλκυση επενδύσεων και την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης.
Διάφοροι λόγοι αλλά και η πανδημία, δεν έχουν επιτρέψει την εφαρμογή και υλοποίηση του κυβερνητικού μας προγράμματος για τον τουρισμό που ενέκριναν με την ψήφο τους οι πολίτες. Πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει με την επιστροφή στην κανονικότητα.
- Υπάρχουν περιθώρια για την περαιτέρω ενίσχυση των επιχειρήσεων αλλά και των εργαζομένων του τουρισμού από την Κυβέρνηση, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας;
Όπως γνωρίζετε όλες οι πρωτοβουλίες και οι παρεμβάσεις μου κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Κάποιες από τις προτάσεις μου έγιναν δεκτές από την κυβέρνηση και αναφέρομαι στη χρηματοδότηση με κεφάλαιο κίνησης των επιχειρήσεων στην εστίαση και στον τουρισμό, στην ένταξη μελλοντικών φορολογικών υποχρεώσεων στην επιδότηση παγίων δαπανών, στις διευκολύνσεις στους ιδιοκτήτες ακινήτων για τα ανείσπρακτα ενοίκια.
Έχω προτείνει και την κατάργηση και μείωση της προκαταβολής φόρου αλλά και την εισοδηματική κάλυψη εργαζομένων στον τουρισμό και ανέργων που δεν καλύπτονται από κανένα επίδομα.
Εύκολες και μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, όπως δεν υπάρχουν και απεριόριστοι πόροι. Το μεγάλο στοίχημα για τη χώρα είναι η επανεκκίνηση της οικονομικής δραστηριότητας γιατί καμία οικονομία δεν μπορεί να συντηρηθεί με επιδοματικές πολιτικές για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.
Πιστεύω ότι έχουμε δύο όπλα σε αυτή τη μάχη: το πρώτο είναι η μείωση φόρων και το δεύτερο οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.
- Δημιουργήθηκε τεράστιο ζήτημα με την παραχώρηση των ιαματικών πηγών, όπως της Κω, από τον Δήμο στην Α.Ε. Ιαματικές Πηγές, ενώ υπήρχαν αντιδράσεις και σε άλλους Δήμους. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σε αυτό το ζήτημα;
Ανέλαβα πρωτοβουλία μαζί με τους άλλους δύο συναδέλφους μου βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, τον κ. Υψηλάντη και την κα. Ιατρίδη.
Είναι μια πρωτοβουλία που δίνει διέξοδο και αποτελεί μια ολοκληρωμένη και ορθολογική πρόταση για τα κριτήρια που πρέπει να κυριαρχήσουν στην ένταξη των ιαματικών πηγών, που ανήκουν σε δήμους, στη νέα ανώνυμη εταιρεία που θέλει να δημιουργήσει το Υπουργείο Τουρισμού.
Η λογική λέει ότι οι ιαματικές πηγές που οι Δήμοι δεν μπορούν να τις αξιοποιήσουν, θα πρέπει να περιέλθουν στη νέα εταιρεία. Όσες, όμως, ήδη αξιοποιούνται ή υπάρχουν διαδικασίες σε εξέλιξη για την αξιοποίηση και ανάδειξή τους πρέπει να εξαιρεθούν. Πρέπει να δοθεί χρόνος στους Δήμους για να ολοκληρώσουν αυτές τις διαδικασίες. Θα μπορούσε να υπάρξει και ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο, πέραν του οποίου και εφόσον δεν προχωρήσει η αξιοποίησή τους από τους Δήμους να περιέλθουν στη νέα εταιρεία.
Είναι μια πρόταση που πιστεύω ότι το Υπουργείο δεν μπορεί να αγνοήσει γιατί είναι μια ορθολογική πρόταση.
Θέλω να επισημάνω και κάτι άλλο: είναι η δεύτερη φορά που βουλευτές στα Δωδεκάνησα αναλαμβάνουν μια κοινή πρωτοβουλία για ένα θέμα. Η πρώτη φορά ήταν μια κοινή πρωτοβουλία που είχαμε αναλάβει, με την κατάθεση κοινής ερώτησης, με τον αείμνηστο Δημήτρη Κρεμαστινό.
Τι θέλω να πω με αυτό; Ότι πρέπει να μάθουμε να ενώνουμε τις δυνάμεις μας όταν η Κως ή η Δωδεκάνησος αδικούνται. Είμαστε πρώτα και πάνω από όλα Βουλευτές Δωδεκανήσου.
- Πιστεύετε ότι είναι εφικτός ο στόχος (ακόμα και από φέτος) για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν στην Κω; Υπάρχουν οι προϋποθέσεις; Αν όχι τι πρέπει να αλλάξει για να επιτευχθεί αυτό;
Κύριε Πίτση, πιστεύω στον στρατηγικό σχεδιασμό, στην προετοιμασία, στη διαμόρφωση ενός τοπικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης που θα στηρίζεται από όλους και θα αρχίσει να υλοποιείται βήμα προς βήμα.
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου δεν μπορεί να αποτελεί συγκυριακό στόχο μιας χρονιάς, αλλά έναν στόχο με διάρκεια. Προϋποθέτει τη δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη του τουρισμού υγείας, αλλά και προετοιμασία της Κω ως προορισμού για τις αλλαγές που επέρχονται στον τουρισμό μετά την πανδημία.
Ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών επιλέγει πλέον τα μεμονωμένα ταξίδια, οι τουρίστες στις νεότερες ηλικίες αναζητούν άλλους ρυθμούς, διαφορετικούς από το μαζικό τουρισμό. Θέλουν νέες μορφές τουρισμού, κάποιοι άλλοι έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τις διακοπές τους με την τηλεργασία εξ αποστάσεως. Όλους αυτούς πρέπει η Κως να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να αποτελεί επιλογή τους.
- Θεωρείτε ότι τα μέτρα που πάρθηκαν από την Κυβέρνηση, για την αντιμετώπιση της πανδημίας, ήταν προς την σωστή κατεύθυνση; Έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα;
Σε μια πρωτόγνωρη και οριακή κατάσταση, που ουσιαστικά έχεις να αντιμετωπίσεις το άγνωστο και τις συνέπειές του, είναι λογικό ότι μπορεί να έγιναν και λάθη, κ. Πίτση. Παρά την κόπωση, που είναι δεδομένο ότι υπάρχει, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών τήρησε τα μέτρα ασφάλειας, αποδέχθηκε την ανάγκη του αυτοπεριορισμού.
Θα ήθελα να θυμίσω ότι για τη στήριξη της οικονομίας έχουν διατεθεί 39 δις ευρώ και θα δοθούν άλλα 6 δις μέχρι το τέλος του χρόνου.
Σε υγειονομικό επίπεδο, άρχισαν να επιταχύνονται οι εμβολιασμοί, ενώ υπερδιπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο οι κλίνες στις μονάδες εντατικής θεραπείας.
- Κατά την προσωπική σας γνώμη και εκ του αποτελέσματος, θα αλλάζατε ή θα αποφεύγατε κάποια από αυτά;
Θεωρώ ότι το δεύτερο lockdown, κράτησε περισσότερο από όσο έπρεπε. Ενδεχομένως, αν είχαμε νωρίτερα τα rapid test να είχαμε οδηγηθεί σε ένα σταδιακό και ελεγχόμενο άνοιγμα της αγοράς και των οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων και να μην είχε δημιουργηθεί αυτό το κλίμα κόπωσης που επιβαρύνει την ψυχολογία των πολιτών. Αυτό αποτελεί, όμως, προσωπική μου άποψη, πιστεύω ότι οι επιδημιολόγοι ήταν επιφυλακτικοί και σίγουρα έχουν πιο πολλά δεδομένα από αυτά που έχουμε στη διάθεση μας εμείς.
- Το τελευταίο διάστημα υπάρχει έντονη φημολογία, ότι θα οδηγηθούμε σε πρόωρες εκλογές. Πόσο κοντά θεωρείτε ότι είμαστε σε αυτό το σενάριο; Εάν γίνονταν σήμερα εκλογές, πιστεύετε ότι η ΝΔ θα έβγαινε ξανά Κυβέρνηση και αν ναι, με μεγαλύτερο ή μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τις τελευταίες εκλογές;
Την απάντηση νομίζω τη δίνουν οι μετρήσεις της κοινής γνώμης, κ. Πίτση. Η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών συνεχίζει να περιβάλει με εμπιστοσύνη τη Νέα Δημοκρατία. Είναι ίσως η πρώτη φορά που μια κυβέρνηση, μετά από δύο χρόνια στην εξουσία και έχοντας να διαχειριστεί μια πρωτοφανή κρίση, όχι μόνο διατηρεί, αλλά και διευρύνει τα όρια της επιρροής της.
Από εκεί και πέρα, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι στόχος του είναι να γίνουν οι εκλογές στο τέλος της τετραετίας.
- Παρατηρούμε ότι το Yachting, που αποτελεί μία σημαντική δεξαμενή ποιοτικού τουρισμού, περνάει κρίση. Oι επαγγελματίες του κλάδου κατηγορούν την κυβέρνηση για υπερφορολόγηση, με αποτέλεσμα και οι τιμές να μην είναι ελκυστικές, σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες, αλλά και το κέρδος που απομένει στις επιχειρήσεις, να είναι αρκετά μικρότερο. Είστε σύμφωνος με αυτή την πολιτική; Τι πρέπει να γίνει για να διαφοροποιηθεί αυτή η κατάσταση;
Κύριε Πίτση, είμαι από αυτούς που πιστεύει στη δυναμική του θαλάσσιου τουρισμού και δούλεψε για αυτή την προοπτική, διαμορφώνοντας το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τον τουρισμό.
Πιστεύω, ότι στη φάση που διανύουμε σήμερα, ένα ουσιαστικό μέτρο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού θα μπορούσε να είναι η μείωση του τέλους πλοίων αναψυχής και ημερόπλοιων για τους μήνες Ιούνιο έως Οκτώβριο.
Η επόμενη μέρα, όμως, πρέπει να συνδεθεί με 3 βασικές προτεραιότητες για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού:
α) Ενίσχυση των υποδομών. Οι μαρίνες δεν πρέπει να είναι απλά χώροι ελλιμενισμού, αλλά χώροι που θα προσφέρουν ποιοτική φιλοξενία και ξεχωριστές υπηρεσίες.
β) Ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων yachting, με την ανάπτυξη ηλεκτρονικών συναλλαγών από ναυλοσύμφωνα έως οικονομικές συναλλαγές και διοικητικές διαδικασίες ελέγχου ακόμα και μέσα από ένα κινητό τηλέφωνο. Με αυτό τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί η γραφειοκρατία, θα σταματήσουν οι ουρές στα λιμεναρχεία και η ταλαιπωρία των επισκεπτών μας.
γ) Λειτουργία του ηλεκτρονικού μητρώου σκαφών. Με τη λειτουργία του η ανανέωση επαγγελματικών αδειών θα γίνεται αυτόματα, θα ελεγχθούν οι παράνομες ναυλώσεις, θα υπάρχει ηλεκτρονική καταγραφή όσων επιβαίνουν σε ένα σκάφος.
- Η γραμμή Κω – Τουρκία είναι αρκετά σημαντική για την τοπική οικονομία και αυτό φάνηκε ιδιαίτερα την περσινή σεζόν, όπου δεν πραγματοποιήθηκαν δρομολόγια. Γνωρίζεται εάν φέτος θα ανοίξει η γραμμή;
Νομίζω ότι όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των εμβολιασμών και στις δύο πλευρές του Αιγαίου, αλλά και την συμμόρφωση της Τουρκίας με το ευρωπαϊκό υγειονομικό πιστοποιητικό και τους κανόνες εισόδου στη χώρα. Σαφέστατα θέλουμε να ανοίξει η γραμμή, αλλά με κανόνες και προϋποθέσεις.
- Ακούμε τα τελευταία χρόνια, ότι τα υδροπλάνα ξεκινούν δρομολόγια στα νησιά μας, όμως μέχρι σήμερα, υδροπλάνα δεν έχουμε δει. Έχετε κάποια ενημέρωση για το πότε τελικά θα ξεκινήσουν οι πτήσεις; Τι μπορούν να προσδοκούν οι νησιώτες, αλλά και πόσο θα βοηθήσουν την τοπική οικονομία; Θα μπορούσε να γίνει μοχλός για την ανάπτυξη του εσωτερικού τουρισμού;
Το θεσμικό πλαίσιο άλλαξε, έγινε πιο ευέλικτο και μπορεί να προσελκύσει επενδυτές. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τρία αδειοδοτημένα υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, στους Παξούς και στην Πάτρα.
Στα Δωδεκάνησα θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο δίκτυο υδατοδρομίων σε Κω, Ρόδο, Χάλκη, Σύμη, Τήλο, Κάρπαθο, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρο, Αστυπάλαια και Κάσο. Ήδη, από ό, τι γνωρίζω, έχουν ολοκληρωθεί οι δύο από τις τρεις φάσεις που προβλέπονται για την αδειοδότηση. Απομένει η συγκέντρωση των αναγκαίων νομιμοποιητικών εγγράφων από τα λιμενικά ταμεία των νησιών και η κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να υποβληθούν οι τεχνικοί φάκελοι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να αξιολογηθούν για να δοθούν οι άδειες ίδρυσης.
Υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές, ενώ τα υδροπλάνα θα βελτιώσουν την ενδονησιωτική επικοινωνία και θα δώσουν ώθηση στον τουρισμό, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά.
- Σε πρόσφατη δήλωσή σας, αναφέρατε ότι τα νησιά (ανάμεσά τους και η Κως) πρέπει να βγουν από τον χάρτη των hot spot. Αυτό σημαίνει ότι είστε αντίθετος με την νέα (τεράστια) δομή που δημιουργείται στην Κω; Θα μπορούσε να υπάρξει κάποια άλλη λύση, για την φιλοξενία των μεταναστών- προσφύγων;
Δεν συνηθίζω να αλλάζω θέσεις, κ. Πίτση. Οι θέσεις μου για τη διαχείριση του μεταναστευτικού δεν έχουν αλλάξει.
Πίστευα και πιστεύω ότι τα νησιά δεν προσφέρονται για τη δημιουργία μόνιμων δομών παραμονής παράτυπων μεταναστών, η επιλογή που μας επιβλήθηκε με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν μια λανθασμένη επιλογή που υποκρύπτει πολλαπλούς κινδύνους. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει καταφέρει να αποσυμφορήσει τα νησιά και να ενισχύσει την αποτελεσματική φρούρηση των θαλάσσιων συνόρων.
Πιστεύω, όμως, ότι η Ελλάδα πρέπει να ασκήσει πίεση για να διαμορφωθεί μια νέα συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας για το μεταναστευτικό. Οι αιτήσεις παροχής ασύλου να υποβάλλονται σε τουρκικό έδαφος, ενώ και η παροχή ευρωπαϊκών πόρων προς την Τουρκία πρέπει να συνδέεται με τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.
Η Τουρκία έχει εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό για να ασκεί πίεση στην Ελλάδα και να εκβιάζει την Ευρώπη. Αυτή η κατάσταση πρέπει να τερματιστεί.