Δημιουργούμε ένα πρωτόκολλο ασφαλούς εισόδου στη χώρα για όσους ταξιδέψουν στην Ελλάδα, μέσα στο καλοκαίρι. Σχεδιάσουμε όλοι μαζί, την επόμενη μέρα για τον τουρισμό σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον που όλα έχουν αλλάξει. Οι υπηρεσίες προς τους επισκέπτες, αλλά και η λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων πρέπει να ενταχθούν στους κανόνες της ψηφιακής οικονομίας.
Παράλληλα η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας επιβάλλει μείωση των επιβαρύνσεων στο τουριστικό προϊόν.
Η Κρήτη έχει όλα τα πλεονεκτήματα να βγει από τον εγκλωβισμό της μονοκαλλιέργειας, στο παραδοσιακό σχήμα «ήλιος και θάλασσα», με νέο στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό.
Τα παραπάνω τόνισε ο Υφυπουργός Τουρισμού κ. Μάνος Κόνσολας σε συνέντευξη στο ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.

 

Ποιοί οι στόχοι του Υπουργείου για την επόμενη μέρα;

Κύριε Λιακάκη, αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι είναι ότι ο τουρισμός περνάει τη μεγαλύτερη δοκιμασία που έχει περάσει ποτέ.

Αυτή τη στιγμή, τρεις είναι οι προτεραιότητες που πρέπει να βάλουμε:

1ον: Να δημιουργήσουμε ένα πρωτόκολλο ασφαλούς εισόδου στη χώρα για όσους ταξιδέψουν στην Ελλάδα, μέσα στο καλοκαίρι.
Το ερώτημα είναι ποιοι και με ποια διαδικασία θα μπορούν να επισκέπτονται τη χώρα μας για να μη δημιουργηθεί κίνδυνος για την υγεία Ελλήνων πολιτών αλλά και επισκεπτών. Στις εισόδους της χώρας, στα αεροδρόμια, στα λιμάνια, στις μαρίνες, αλλά και στα χερσαία σύνορα πρέπει να διαμορφωθεί ένα πρωτόκολλο κανόνων που θα συνδέονται με την ασφαλή είσοδο.
Το πρωτόκολλο αυτό, θα ήταν ιδεατό να τεθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να ισχύσουν ενιαίοι κανόνες.
Με δεδομένο, όμως, ότι ο χρόνος πιέζει, η Ελλάδα θα πρέπει να είναι έτοιμη να εφαρμόσει το δικό της πρωτόκολλο κανόνων για την είσοδο στη χώρα, με τη βοήθεια των επιστημόνων.
Αυτό θα μπορούσε να είναι πιστοποιητικό από συγκεκριμένους πιστοποιημένους φορείς ξένης χώρας ή τα λεγόμενα rapid tests στις εισόδους της χώρας μας (αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες, χερσαία σύνορα).
Μέσα στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί, ένας ασφαλής τουριστικός προορισμός θα αποτελεί κριτήριο για τον επισκέπτη που θα επιλέξει να έρθει στη χώρα μας.

2ον: Να στηρίξουμε εργαζόμενους και επιχειρήσεις στον τομέα του τουρισμού.
Ήδη έχουν ανακοινωθεί μέτρα για τη στήριξη επιχειρήσεων που έκλεισαν με απόφαση της κυβέρνησης και εργαζομένων. Τα μέτρα αυτά, αν χρειαστεί θα επεκταθούν για το Μάιο και τον Ιούνιο.
Υπάρχουν, όμως, τουριστικές επιχειρήσεις που είτε δεν θα ανοίξουν είτε θα καθυστερήσουν να ανοίξουν και θα μειωθεί ο χρόνος της – ούτως ή άλλως – εποχικής οικονομικής τους δραστηριότητας. Το ίδιο ισχύει και για τους εποχικά εργαζόμενους. Για όλους αυτούς, θα πρέπει να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πακέτο μέτρων, που πρέπει να περιλαμβάνει:
Αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων των τουριστικών επιχειρήσεων που έχουν πληγεί, σε συνεργασία με τις τράπεζες.
Χορήγηση ενός voucher που θα αντιστοιχεί σε ένα χρηματικό αντίτιμο το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν Έλληνες και Ευρωπαίοι πολίτες για να χρηματοδοτήσουν μέρος των διακοπών τους.
Στήριξη των εποχικά εργαζόμενων στον τομέα του τουρισμού. Μπορούμε να αντλήσουμε πόρους είτε από το ΕΣΠΑ ή από το πρόγραμμα των 100 δις για τους ανέργους που αποφασίστηκε στο Eurogroup και να διαμορφώσουμε προγράμματα επιμόρφωσης.
Σε όλα τα παραπάνω βραχυπρόθεσμα μέτρα, θα πρέπει να προσθέσουμε κάτι που ήδη έχει δρομολογηθεί: το πιστωτικό κουπόνι για όσους είχαν κλείσει ήδη τις διακοπές τους στην Ελλάδα, με το οποίο τους δίνουμε τη δυνατότητα να τις μεταφέρουν σε άλλο χρόνο και να μην τις ακυρώσουν. Η ισχύς αυτού του μέτρου είναι μέχρι τις 31.12.2021 και δίνει μια ανάσα στις ελληνικές επιχειρήσεις, αφού όταν ακυρώνονται κρατήσεις, υπάρχει απαίτηση επιστροφής χρημάτων και θα οδηγούνταν σε αδιέξοδο.

3ον: Να σχεδιάσουμε όλοι μαζί, την επόμενη μέρα για τον τουρισμό σε ένα εντελώς νέο περιβάλλον που όλα έχουν αλλάξει.
Πρέπει να χτίσουμε μια νέα ταυτότητα για τον τουρισμό μας, ένα νέο και ανταγωνιστικό τουριστικό μοντέλο που θα μπει δυναμικά στο 2021. Γιατί η επόμενη μέρα στον τουρισμό θα ξεκινήσει το 2021.
Η νέα ταυτότητα του τουρισμού μας θα είναι συνδεδεμένη με μια ασφαλή χώρα, μια χώρα που θα είναι θωρακισμένη υγειονομικά, θα έχει ενισχύσει τις δομές υγείας της. Γιατί οι επισκέπτες θα δίνουν μεγάλη έμφαση στην ασφάλεια. Πρέπει, επίσης, να στοχεύσουμε σε νεώτερες ηλικίες, σε νέες αγορές, σε νέες μορφές τουρισμού.
Η νέα ταυτότητα του τουρισμού μας πρέπει να έχει ψηφιακή μορφή. Οι υπηρεσίες προς τους επισκέπτες, αλλά και η λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων πρέπει να ενταχθούν στους κανόνες της ψηφιακής οικονομίας. Η προώθηση και η προβολή, πλέον, θα στηρίζεται στο ψηφιακό marketing και όχι σε συμβατικούς τρόπους.
Παράλληλα, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας επιβάλλει μείωση των επιβαρύνσεων στο τουριστικό προϊόν. Έχουμε τον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ στις μεταφορές σε όλη την Ευρώπη, 24%. Πρέπει να επιδιώξουμε μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές, στη διαμονή.

Ποιό είναι το ειδικό τουριστικό εκτόπισμα της Κρήτης;

Η Κρήτη, κύριε Λιακάκη, αποτελεί σημείο αναφοράς για τον ελληνικό τουρισμό, έχουν γίνει πολύ μεγάλες επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού, υπάρχουν εγκαταστάσεις υψηλών προδιαγραφών, ενώ η κατασκευή του ΒΟΑΚ και του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι θα αποτελέσουν δύο πολύ μεγάλα πλεονεκτήματα σε ό, τι αφορά στον τομέα των υποδομών.
Η μεγάλη δοκιμασία που περνάει ο τουρισμός μας, δημιουργεί και νέες ευκαιρίες. Πρέπει να δούμε την ανάγκη ενός νέου στρατηγικού σχεδίου για τον τουρισμό στην Κρήτη, που θα περιλαμβάνει στροφή στην ποιότητα, σε νέες υπηρεσίες, σε νεότερες ηλικίες.
Χρειάζονται συνέργειες σε επίπεδο Περιφέρειας, αλλά και σε τοπικό επίπεδο. Για παράδειγμα, μέσα στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί, η Κρήτη μπορεί να μετατρέψει, με εμφατικό τρόπο, τα προϊόντα του πρωτογενούς τομέα της και τη διατροφική αυτάρκεια που διαθέτει, σε αναπόσπαστο στοιχείο του τουριστικού της προϊόντος.
Παράλληλα, η ανάπτυξη νέων και εναλλακτικών μορφών τουρισμού θα αντιμετωπίσουν μία από τις μεγάλες παθογένειες του τουρισμού μας, που είναι η εποχικότητα.

Ποιοί είναι οι προτεινόμενοι θεματικοί άξονες για τουρισμό 365 ημέρες;

Η διαφοροποίηση και ο εμπλουτισμός του τουριστικού μας προϊόντος συνδέεται με τη συνδυαστική ανάπτυξη διαφορετικών μορφών τουρισμού, που έχει σαν στόχο:
α. Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού μας.
β. Την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού εισοδήματος.
γ. Το άνοιγμα νέων αγορών και η στόχευση σε νέα target groups.
δ. Την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
ε. Την αειφόρο ανάπτυξη.
στ. Τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και την αύξηση της απασχόλησης.

Εδώ και πολλά χρόνια, κύριε Λιακάκη, η χώρα μας είναι εγκλωβισμένη στη μονοκαλλιέργεια, στο παραδοσιακό σχήμα «ήλιος και θάλασσα», αλλά η αύξηση του ανταγωνισμού και οι διεθνείς τάσεις, επιβάλλουν, πλέον, μια άλλη οπτική και κυρίως την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός, ο τουρισμός υγείας, ο αστικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός.

Ο στόχος αυτός μπορεί να υπηρετηθεί μέσα από το νομοσχέδιο που έχουμε ολοκληρώσει και συνιστά μια ουσιαστική και τολμηρή μεταρρύθμιση στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και έρευνας.
Το νομοσχέδιο αναβαθμίζει την τουριστική εκπαίδευση, περιλαμβάνει νέα προγράμματα σπουδών και σύγχρονες ειδικότητες, που θα έχουν αντιστοίχιση, όχι μόνο στο μέλλον, αλλά και στο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας στον τουρισμό για τα επόμενα χρόνια.

Δείτε την ηλεκτρονική δημοσίευση στο περιοδικό “Κρητών Επιχειρείν”

Νέος στρατηγικός σχεδιασμός τουρισμού